[Biliary system interventions : Percutaneous transhepatic cholangiodrainage to bilioma]
- PMID: 36413258
- DOI: 10.1007/s00117-022-01083-7
[Biliary system interventions : Percutaneous transhepatic cholangiodrainage to bilioma]
Abstract
Background: A variety of transhepatic percutaneous biliary procedures are appropriate for the treatment of pathologies of the biliary system.
Objectives: The aim of this article is to describe best practices for performing percutaneous transhepatic cholangiography with placement of a biliary drain (PTCD), percutaneous transhepatic removal of bile duct stones, percutaneous stenting of the bile ducts, and percutaneous treatment of postoperative bilioma.
Materials and methods: The authors reviewed existing literature on relevant current recommendations and presented them based on their own facility's approach.
Results: Biliary interventions are mostly aimed at treating some form of cholestasis of benign or malignant etiology. The technical success rate is up to 90%.
Conclusion: Percutaneous biliary interventions are safe and effective procedures in the treatment of pathologies of the biliary system, preferably used when endoscopic access is not possible due to anatomical conditions.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Eine Vielzahl von transhepatischen perkutanen biliären Eingriffen ist für die Behandlung von Pathologien des biliären Systems geeignet.
Fragestellung: Aufzeigen bewährter Vorgehensweise bei der Durchführung der perkutanen transhepatischen Cholangiographie mit Anlage einer biliären Drainage (PTCD), der perkutanen transhepatischen Entfernung von Gallengangsteinen, der perkutanen Stentbehandlung der Gallenwege sowie der perkutanen Behandlung postoperativer Biliome.
Material und methode: Die Autoren sichteten die vorhandene Literatur zu den relevanten aktuellen Empfehlungen und stellen diese anhand der gängigen Vorgehensweise in der eigenen Einrichtung vor.
Ergebnisse: Die Interventionen an den Gallenwegen zielen zumeist auf die Behandlung der Cholestase benigner oder maligner Genese ab. Die technische Erfolgsrate liegt bei bis zu 90 %.
Schlussfolgerungen: Perkutane Gallenweginterventionen sind sichere und effektive Verfahren in der Behandlung von Pathologien des biliären Systems, welche nicht nur, aber bevorzugt zum Einsatz kommen, wenn der endoskopische Zugang aufgrund von anatomischen Gegebenheiten nicht gelingt.
Keywords: Balloon papilloplasty; Biliary drainage; Biliary stenting; Bilioma; Percutaneous transhepatic cholangiography.
© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
References
Literatur
-
- Ahmed O, Mathevosian S, Arslan B (2016) Biliary interventions: tools and techniques of the trade, access, cholangiography, biopsy, cholangioscopy, cholangioplasty, stenting, stone extraction, and brachytherapy. Semin intervent Radiol 33(4):283–290 - DOI
-
- Aung TH, Too CW, Kumar N, Damodharan K, Urlings TA, Patel A, Chan S, Toh L, Gogna A, Irani F et al (2016) Severe bleeding after percutaneous transhepatic drainage of the biliary system. Radiology 278:957–958 - DOI
-
- Castiglione D, Gozzo C, Mammino L, Failla G, Palmucci S, Basile A (2020) Health-Related Quality of Life evaluation in “left” versus “right” access for percutaneous transhepatic biliary drainage using EORTC QLQBIL-21 questionnaire: a randomized controlled trial. Abdom Radiol 45(4):1162–1167 - DOI
-
- Chehab MA, Thakor AS, Tulin-Silver S, Connolly BL, Cahill AM, Ward TJ, Padia SA, Kohi MP, Midia M, Chaudry G, Gemmete JJ, Mitchell JW, Brody L, Crowley JJ, Heran MKS, Weinstein JL, Nikolic B, Dariushnia SR, Tam AL, Venkatesan AM (2018) Adult and pediatric antibiotic prophylaxis during vascular and IR procedures: a society of Interventional radiology practice parameter update endorsed by the cardiovascular and Interventional radiological society of europe and the Canadian association for Interventional radiology. J Vasc Interv Radiol 29(11):1483–1501 - DOI
-
- Das M, van der Leij C, Katoh M, Benten D, Hendriks BMF, Hatzidakis A (2021) CIRSE standards of practice on percutaneous transhepatic cholangiography, biliary drainage and stenting. Cardiovasc Intervent Radiol 44(10):1499–1509 - DOI