[Acute catatonia]
- PMID: 36416934
- DOI: 10.1007/s00115-022-01407-x
[Acute catatonia]
Abstract
Background: Catatonia is an underdiagnosed psychomotor syndrome that can occur in the context of various mental and somatic diseases. Malignant catatonia is particularly relevant in the context of intensive medical care. Clear recommendations in guidelines are missing.
Objective: To present the current state of the diagnosis and treatment of catatonia, especially malignant catatonia.
Material and methods: The literature was evaluated with respect to acute catatonic conditions, with a special focus on the differential diagnosis, relevance to intensive medical care and treatment of catatonia.
Results: In psychiatric inpatients, catatonic syndromes are relatively frequent with a prevalence between 9% and 17%, and in neurological patients somewhat less frequent with a prevalence of 3.3%. There is a clear recommendation for pharmacological treatment with lorazepam. Additional electroconvulsive therapy (ECT) should be considered as early as possible, especially in cases not responding to benzodiazepines. Response rates to ECT have been shown to be 80-100%. In malignant catatonia, ECT should be performed immediately as an emergency indication.
Conclusion: Several factors lead to the underdiagnosis of catatonia. It is problematic that even life-threatening malignant catatonia is often not recognized as such, although there is a mortality of about 50% if untreated. The best treatment outcome is achieved with a combination of benzodiazepines and ECT. The treatment of severe malignant catatonia represents an emergency indication for ECT.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Bei der Katatonie handelt es sich um ein unterdiagnostiziertes psychomotorisches Syndrom, das im Zusammenhang mit verschiedenen psychischen und somatischen Erkrankungen auftreten kann. Es wird insbesondere in Form der perniziösen Katatonie intensivmedizinisch relevant. Hierzu gibt es nur wenige detaillierte Empfehlungen in Leitlinien.
Ziel der arbeit: Darstellung des aktuellen Standes der Diagnostik und Therapie von Katatonien, insbesondere der perniziösen Katatonie.
Material und methoden: Die Literatur wurde im Hinblick auf akute katatone Zustände evaluiert, mit einem besonderen Fokus auf Differenzialdiagnostik, intensivmedizinische Relevanz und die Therapie von Katatonien.
Ergebnisse: Bei stationär psychiatrisch behandelten Patient*innen sind katatone Syndrome mit einer Prävalenz zwischen 9 und 17 % recht häufig, bei neurologischen Patient*innen mit einer Prävalenz von 3,3 % etwas seltener. Es gibt eine klare Empfehlung für eine medikamentöse Behandlung mit Lorazepam. Insbesondere bei fehlendem Ansprechen auf Benzodiazepine ist unbedingt zeitnah an eine zusätzliche Elektrokonvulsionstherapie (EKT) zu denken, die Ansprechraten von 80–100 % zeigt. Bei perniziösen Katatonien kann die EKT unverzüglich als Notfallindikation durchgeführt werden.
Diskussion: Katatonien werden im klinischen Kontext deutlich zu selten erkannt. Problematisch ist, dass auch lebensbedrohliche perniziöse Katatonien häufig nicht als solche erkannt werden, obwohl deren Letalität unbehandelt bei ca. 50 % liegt. Das beste Behandlungsergebnis wird bei einer Kombination von Benzodiazepinen und EKT erzielt. Die Behandlung der schweren, perniziösen Katatonie stellt eine Notfallindikation zur EKT dar.
Keywords: Benzodiazepines; Catatonia; Electroconvulsive therapy; Malignant catatonia; Neuroleptic malignant syndrome.
© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Similar articles
-
[Catatonia: resurgence of a concept. A review of the international literature].Encephale. 2002 Nov-Dec;28(6 Pt 1):481-92. Encephale. 2002. PMID: 12506260 Review. French.
-
[Acute catatonia: Questions, diagnosis and prognostics, and the place of atypical antipsychotics].Encephale. 2013 Jun;39(3):224-31. doi: 10.1016/j.encep.2012.06.032. Epub 2012 Oct 11. Encephale. 2013. PMID: 23095594 French.
-
[Catatonia in clinical reality: underdiagnosed and forgotten].MMW Fortschr Med. 2019 Dec;161(Suppl 7):7-11. doi: 10.1007/s15006-019-1173-5. Epub 2019 Dec 11. MMW Fortschr Med. 2019. PMID: 31828672 Review. German.
-
Malignant catatonia: Severity, treatment and outcome - a systematic case series analysis.World J Biol Psychiatry. 2022 Jan;23(1):78-86. doi: 10.1080/15622975.2021.1925153. Epub 2021 Jun 10. World J Biol Psychiatry. 2022. PMID: 33949287
-
[Acute catatonic syndrome after neuroleptic malignant syndrome].Encephale. 2005 Nov-Dec;31(6 Pt 1):705-9. doi: 10.1016/s0013-7006(05)82429-7. Encephale. 2005. PMID: 16462690 French.
Cited by
-
Deciphering white matter microstructural alterations in catatonia according to ICD-11: replication and machine learning analysis.Mol Psychiatry. 2025 May;30(5):2095-2107. doi: 10.1038/s41380-024-02821-0. Epub 2024 Dec 2. Mol Psychiatry. 2025. PMID: 39623072 Free PMC article.
-
[German version of the Northoff scale for subjective experience in catatonia (NSSC-dv) : A validated instrument for examination of the subjective experience in catatonia].Nervenarzt. 2024 Jan;95(1):10-17. doi: 10.1007/s00115-023-01575-4. Epub 2023 Dec 13. Nervenarzt. 2024. PMID: 38092982 Free PMC article. German.
References
Literatur
-
- American Psychiatric Association (2020) Diagnostische Kriterien DSM-5: Deutsche Ausgabe herausgegeben von Peter Falkai und Hans-Ulrich Wittchen, mitherausgegeben von Manfred Döpfner, Wolfgang Gaebel, Wolfgang Maier, Winfried Rief, Henning Saß und Michael Zaudig. https://doi.org/10.1026/03102-000
-
- Caroff SN, Mann SC (1993) Neuroleptic malignant syndrome. Med Clin North Am 77:185–202. https://doi.org/10.1016/s0025-7125(16)30278-4 - DOI
-
- Connell J, Oldham M, Pandharipande P et al (2022) Malignant catatonia: a review for the intensivist. J Intensive Care Med. https://doi.org/10.1177/08850666221114303 - DOI
-
- Cronemeyer M, Schönfeldt-Lecuona C, Gahr M et al (2022) Malignant catatonia: severity, treatment and outcome—a systematic case series analysis. World J Biol Psychiatry 23:78–86. https://doi.org/10.1080/15622975.2021.1925153 - DOI
-
- Denysenko L, Sica N, Penders TM et al (2018) Catatonia in the medically ill: etiology, diagnosis, and treatment. The academy of consultation-liaison psychiatry evidence-based medicine subcommittee monograph. Ann Clin Psychiatry 30:140–155
Publication types
MeSH terms
Substances
LinkOut - more resources
Full Text Sources