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Review
. 2023 Jan;63(1):3-10.
doi: 10.1007/s00117-022-01107-2. Epub 2022 Dec 22.

[Acute limb ischemia : Quick review for residents in interventional radiology]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Acute limb ischemia : Quick review for residents in interventional radiology]

[Article in German]
Matthäus Reinert et al. Radiologie (Heidelb). 2023 Jan.

Abstract

Background: Knowledge of diagnosis and treatment of acute limb ischemia is essential to preserve limb viability and prevent irreversible damage.

Objective: A brief review of treatment options, patient selection, and management in acute limb ischemia is provided for residents in interventional radiology.

Methods: The most commonly used interventional treatment options in acute limb ischemia including case studies and recommendations are provided.

Results: In acute limb ischemia, the decision between therapeutic procedures (interventional or surgical) depends on the clinical stage. There are three main interventional procedures: catheter-directed thrombolysis, thromboaspiration, and mechanical thrombectomy using specialized catheters; a combination of these procedures is also possible. The decision depends on various factors, some of which are center-specific, and should therefore always be made by interdisciplinary consensus. After near-complete revascularization, the cause should be sought and eliminated.

Conclusions: In a case of suspected acute limb ischemia, patients should ideally be taken to an interdisciplinary center with interventional radiology and vascular surgery. After clinical evaluation and noninvasive imaging, a decision regarding possible therapeutic options can be made.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Kenntnisse in Diagnostik und Therapie bei Verdacht eines akuten peripheren Gefäßverschlusses sind essenziell zum Erhalt der Extremitätenvitalität und Abwenden einer irreversiblen Schädigung.

Ziel der arbeit: Eine Kurzübersicht für den angehenden interventionellen Radiologen hinsichtlich Therapieoptionen, Patientenauswahl und -management bei einer akuten Ischämie der unteren Extremität wird erstellt.

Material und methoden: Darstellung der gegenwärtig zumeist angewandten interventionellen Therapieoptionen bei einem akuten peripheren Gefäßverschluss samt eigener Fallbeispiele und Empfehlungen.

Ergebnisse: Im Fall einer akuten Extremitätenischämie richtet sich die Wahl der Therapieverfahren (interventionell oder chirurgisch) nach dem klinischen Stadium. Zur interventionellen Therapie stehen primär 3 Verfahren zur Verfügung: kathetergestützte medikamentöse Thrombolyse, Aspirationsthrombektomie und mechanische Thrombektomie mittels spezieller Katheter, wobei diese Verfahren auch miteinander kombiniert werden können. Die Verfahrensauswahl hängt von verschiedenen, mitunter zentrumspezifischen Faktoren ab und sollte daher immer im interdisziplinären Konsens getroffen werden. Nach weitgehender Rekanalisierung sollte eine Ursachensuche und -beseitigung erfolgen.

Schlussfolgerung: Bei Verdacht auf einen akuten peripheren Gefäßverschluss sollten Patienten idealerweise einem interdisziplinären Zentrum mit interventioneller Radiologie und Gefäßchirurgie zugewiesen werden. Nach klinischer Evaluation und Durchführung nichtinvasiver bildgebender Verfahren kann eine Entscheidung hinsichtlich möglicher Therapieoptionen getroffen werden.

Keywords: Catheter-directed thrombolysis; Endovascular intervention; Ischemic event; Mechanical thrombectomy; Thromboaspiration.

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References

Literatur

    1. Cavallo AU, Koktzoglou I, Edelman RR, Gilkeson R, Mihai G, Shin T, Rajagopalan S (2019) Noncontrast magnetic resonance Angiography for the diagnosis of peripheral vascular disease. Circulation 12:e8844
    1. Collins R, Burch J, Cranny G, Aguiar-Ibáñez R, Craig D, Wright K, Berry E, Gough M, Kleijnen J, Westwood M (2007) Duplex ultrasonography, magnetic resonance angiography, and computed tomography angiography for diagnosis and assessment of symptomatic, lower limb peripheral arterial disease: systematic review. BMJ 334:1257 - DOI
    1. Creager MA, Kaufman JA, Conte MS (2012) Clinical practice. Acute limb ischemia. N Engl J Med ;366:2198–2206 - DOI
    1. Enezate TH, Omran J, Mahmud E, Patel M, Abu-Fadel MS, White CJ, Al-Dadah AS (2017) Endovascular versus surgical treatment for acute limb ischemia: a systematic review and meta-analysis of clinical trials. Cardiovasc Diagn Ther 7:264–271 - DOI
    1. Fluck F, Augustin AM, Bley T, Kickuth R (2020) Current treatment options in acute limb ischemia. Fortschr Röntgenstr 192:319–326 - DOI

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