[Anesthesia in obesity surgery : Recommendations from the practice for the practice]
- PMID: 36622398
- DOI: 10.1007/s00101-022-01240-6
[Anesthesia in obesity surgery : Recommendations from the practice for the practice]
Abstract
Background: Due to unsuccessful conservative treatment concepts and the steady increase in the prevalence of obesity, obesity surgery has gained importance worldwide. In Germany alone, around 20,000 surgical operations for obesity are performed each year. In addition to patient history and physical examination a close interdisciplinary cooperation taking into account the currently applicable standards and guidelines of the professional societies are prerequisites for best patient care and to evaluate and mitigate patient risks.
Aim: The aim of this work was to compile and consent experiences of experts in the implementation of applicable standards and guidelines for anesthesia in obesity surgery for daily clinical practice.
Method: Anesthesiologists from five bariatric centers, comprising about 10% of the obesity surgery caseload of Germany per year, have collated their clinical experiences to agree on a consensus for procedures. The procedures for preoperative patient evaluation, drug premedication and PONV prophylaxis, induction of anesthesia and drug dosage recommendations for anesthetics were consented based on the authors' practice.
Results and conclusion: The procedures described herein were developed as part of a joint work process. The authors describe a practically applicable approach to the anesthesiological care of obesity surgery patients and recommend using a pragmatic formula for dosing the medication calculated on the basis of total body weight (TBW).
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Adipositaschirurgie hat aufgrund der stetigen Prävalenzzunahme der Adipositas und nicht ausreichend erfolgreicher konservativer Therapiekonzepte weltweit an Bedeutung gewonnen. Allein in Deutschland werden ca. 20.000 adipositaschirurgische Operationen/Jahr durchgeführt. Dabei sind neben der Anamnese und der körperlichen Untersuchung zur Risikoevaluation der Patienten die enge interdisziplinäre Zusammenarbeit unter Berücksichtigung der derzeit geltenden Standards und Leitlinien der Fachgesellschaften Voraussetzung für eine gute Patientenbetreuung. ZIEL: Das Ziel der vorliegenden Arbeit lag im Zusammentragen von Erfahrungen bei der Umsetzung geltender Standards und Leitlinien der Anästhesie in der Adipositaschirurgie sowie in der Ausarbeitung von Vorschlägen für das Vorgehen in der Praxis.
Methode: Anästhesiologen aus 5 Zentren, in denen etwa 10 % der pro Jahr in Deutschland stattfindenden adipositaschirurgischen Operationen vorgenommen werden, haben ihre klinischen Erfahrungen zusammengetragen und konsentiert. Die Vorgehensweisen bei der präoperativen Patientenevaluation, medikamentösen Prämedikation und PONV-Prophylaxe, Narkoseeinleitung und medikamentöse Standards sowie Dosierungsempfehlungen für Anästhetika wurden durch Hinweise und Anmerkungen aus der Praxis der Autoren ergänzt.
Ergebnisse und schlussfolgerungen: Die hier beschriebenen Vorgehensweisen wurden im Rahmen eines gemeinsamen Arbeitsprozesses entwickelt. Die Autoren beschreiben einen praktikablen Weg der sicheren und effizienten anästhesiologischen Versorgung adipositaschirurgischer Patienten und empfehlen bei der Medikamentendosierung eine pragmatische Formel nach „total body weight“ (TBW).
Keywords: Bariatric surgery; Guidelines; Medication dosage; PONV Prophylaxis; Total body weight.
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Comment in
-
["Are opioid-free anesthesia (OFA) and volatile anesthetics really the only ways? A critical comment"].Anaesthesiologie. 2023 Jul;72(7):526-527. doi: 10.1007/s00101-023-01297-x. Epub 2023 Jun 27. Anaesthesiologie. 2023. PMID: 37368023 German. No abstract available.
References
Literatur
-
- Bone H‑G (2021) Morbide Adipositas in der Anästhesie und Intensiv-medizin. In: Bone HG, Sandfeld C, Haselhoff Y (Hrsg) Morbide Adipositas in der Anästhesie und Intensiv-medizin, S 258–266 https://doi.org/10.19224/ai2021.258 - DOI
-
- Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E et al (2004) Bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. JAMA 292:1724–1737. https://doi.org/10.1001/jama.292.14.1724 - DOI
-
- De Baerdemaeker L, Margarson M (2016) Best anaesthetic drug strategy for morbidly obese patients. Curr Opin Anaesthesiol 29:119–128. https://doi.org/10.1097/ACO.0000000000000286 - DOI
-
- Delay JM, Sebbane M, Jung B et al (2008) The effectiveness of noninvasive positive pressure ventilation to enhance preoxygenation in morbidly obese patients: a randomized controlled study. Anesth Analg 107(5):1707–1713. https://doi.org/10.1213/ane.0b013e318183909b - DOI
-
- Dietrich A, Aberle J, Wirth A et al (2018) Obesity surgery and the treatment of metabolic diseases. Dtsch Arztebl Int. https://doi.org/10.3238/arztebl.2018.0705 - DOI
Publication types
MeSH terms
LinkOut - more resources
Medical