[Revision of anatomic shoulder arthroplasty]
- PMID: 36658348
- PMCID: PMC9908622
- DOI: 10.1007/s00132-022-04337-3
[Revision of anatomic shoulder arthroplasty]
Abstract
With the increasing number of primary arthroplasties, revisions of anatomical prostheses are becoming increasingly important. The most common reasons for revision are glenoid loosening, including protrusion, rotator cuff insufficiency, including instability, and early/late infection. The reconstruction of glenoid defects can be done with an autograft or allograft. Depending on the size and situation, it is carried out in one or two stages. The stemless humeral head replacement and the short-stem prostheses that have been used more frequently in recent years have significantly simplified humeral revision. Platform systems take a different approach with the option of conversion without major interventions on the glenoid or revision stem. Intraoperative complications mainly occur on the humeral side. Postoperative complications include dislocation, component loosening, and infection. Revision of anatomical to reverse arthroplasty shows better clinical outcomes and lower complication rates than anatomical revision.
Mit der steigenden Anzahl der Primärprothetik nehmen die Revisionen der anatomischen Prothese einen immer höheren Stellenwert ein. Die häufigsten Revisionsgründe sind Glenoidlockerung, einschließlich Protrusion, Insuffizienz der Rotatorenmanschette, einschließlich Instabilität, und Früh‑/Spätinfekt. Der glenoidale Defektaufbau kann mit einem Autograft oder Allograft erfolgen. Er wird je nach Größe und Situation ein- oder zweizeitig durchgeführt. Die in den letzten Jahren immer häufiger eingesetzten metaphysär verankerten Prothesen und Kurzschaftprothesen haben die humerale Revision deutlich vereinfacht. Einen anderen Weg beschreiten die Plattformsysteme mit der Möglichkeit der Konversion ohne höhergradige Eingriffe am Glenoid oder Wechsel des Schaftes. Intraoperative Komplikationen treten vor allem humeral auf. Postoperative Komplikationen sind neben der Luxation die Komponentenlockerung und der Infekt. Der Wechsel einer anatomischen Prothese auf eine inverse Prothese zeigt bessere klinische Ergebnisse, sowie niedrigere Komplikationsraten als der Wechsel auf nochmals eine anatomische Prothese.
Keywords: Arthroscopy; Infection; Prosthesis loosening; Reoperation; Total shoulder replacement.
© 2023. The Author(s).
References
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