[Interventional treatment of heart failure : Stents and valves]
- PMID: 36700948
- DOI: 10.1007/s00059-022-05160-4
[Interventional treatment of heart failure : Stents and valves]
Abstract
The pharmacotherapy of heart failure has evolved in recent years and with the aid of new classes of drugs symptomatic and prognostic improvements can be achieved in patients with heart failure. Heart failure is particularly frequently associated with coronary artery disease or higher grade, often functional valve defects. In the context of the underlying disease, the operative risk is often increased, so that interventional treatment is preferred over surgical treatment options in interdisciplinary heart teams. Promising approaches with very different challenges are emerging for interventional myocardial revascularization and percutaneous correction of high-grade aortic valve stenosis or functional mitral or tricuspid valve regurgitation. It has consistently been shown that an elaborate diagnostic work-up and differentiated patient selection are decisive to achieve a prognostic or symptomatic benefit in these patients using interventional treatment. While awaiting further study data on this topic, the integration of a multidisciplinary heart team is essential to ensure a complementary and balanced therapeutic approach for patient-centered care in this complex patient population.
Die Pharmakotherapie der Herzinsuffizienz hat sich in den vergangenen Jahren weiterentwickelt, und mithilfe neuer Substanzklassen konnten symptomatische und prognostische Verbesserungen für Patient*innen mit Herzinsuffizienz erzielt werden. Besonders häufig ist die Herzinsuffizienz mit einer relevanten koronaren Herzkrankheit (KHK) oder höhergradigen, häufig funktionellen Klappenvitien verbunden. Im Rahmen der Grunderkrankung ist das operative Risiko zumeist erhöht, sodass im interdisziplinären Heart-Team eine interventionelle gegenüber einer operativen Behandlung bevorzugt wird. Dabei zeigen sich für die interventionelle Myokardrevaskularisation und die perkutane Korrektur der hochgradigen Aortenklappenstenose bzw. der funktionellen Mitral- oder Trikuspidalklappenvitien sehr vielversprechende Ansätze mit ganz unterschiedlichen Herausforderungen. Übereinstimmend zeigt sich, dass sorgfältige Diagnostik und differenzierte Patientenauswahl entscheidend sind, um mithilfe der interventionellen Therapie einen prognostischen oder symptomatischen Nutzen für die Patient*innen mit Herzinsuffizienz zu erzielen. Während wir auf weitere Studiendaten zu dieser Thematik warten, ist die Integration eines multidisziplinären Heart-Teams essenziell, um einen komplementären und ausgewogenen Therapieansatz für eine patientenzentrierte Versorgung in dieser komplexen Patientenpopulation zu gewährleisten.
Keywords: Drug therapy; Heart failure; M‑TEER; Percutaneous coronary intervention; Transcatheter aortic valve replacement.
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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