[Analysis of Sickness-Related Days of Absence among Soldiers of the German Armed Forces from 2008 to 2018 Part 1: Retrospective Analysis with Comparison to the Statutory Health Insurance System]
- PMID: 36848946
- PMCID: PMC11248378
- DOI: 10.1055/a-1987-5847
[Analysis of Sickness-Related Days of Absence among Soldiers of the German Armed Forces from 2008 to 2018 Part 1: Retrospective Analysis with Comparison to the Statutory Health Insurance System]
Erratum in
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[Correction: Analysis of Sickness-Related Days of Absence among Soldiers of the German Armed Forces from 2008 to 2018 Part 1: Retrospective Analysis with Comparison to the Statutory Health Insurance System].Gesundheitswesen. 2023 Oct;85(10):e45. doi: 10.1055/a-2085-0412. Epub 2023 May 9. Gesundheitswesen. 2023. PMID: 37160163 Free PMC article. German. No abstract available.
Abstract
Background: Sickness-related absences are of particular importance both in the German armed forces and in the civilian sector.
The aim of this study: was to analyze the incidence of sick leave among soldiers in comparison to the working population covered by the statutory health insurance (SHI) system.
Method: According to the systematics of the SHI, the key figures on incapacity to work in the period 2008-2018 are calculated in an age- and gender-standardized manner. Likewise, a list of the TOP 20 ICD-10 diagnoses in relation to incapacity to work was determined, and their average annual rates of change were calculated for trend analysis.
Results: The annual rate of sick leave among soldiers was between 1.5 and 2.3%, which was lower than that of the SHI (3.1 to 5.0%). The duration of illness (sick days per case) among soldiers was between 9.0-15.6 days per year, compared with 10.9-14.4 days in the SHI system. The sickness frequency (cases per 100 persons) was lower among soldiers (48.2-75.0 cases) than in the SHI (96.8-131.0 cases). Most days of absence among soldiers were due to "respiratory infections (J06)" with 13.2%, "stress reactions (F43)" with 8.7%, "other infectious gastroenteritis and colitis (A09)" with 6.5%, "back pain (M54)" with 4.4% and "depressive episode (F32)" with 4.0% of all days of absence and were comparable to the values in SHI. "Depressive episode (F32)", "injuries (T14)", sreactions (F43)", "respiratory infections (J06)" and "pregnancy complaints (O26)" showed the highest rates of increase of+6.1% to+3.6% of days off work.
Conclusion: For the first time, it was possible to compare the sickness rate of soldiers with that of the general population in Germany, which may also provide indications for further measures for primary, secondary and tertiary prevention. The lower sickness rate among soldiers compared with the general population is mainly due to a lower incidence of illness, with a similar duration and pattern of illness, but with an overall upward trend. The ICD-10 diagnoses "Depressive episode (F32)," "injuries (T14)," "stress reactions (F43)," "acute upper respiratory tract infections (J06)" and "pregnancy complaints (O26)," which are increasing at an above-average rate in relation to the number of days absent, require further analysis. This approach seems promising, for example, to generate hypotheses and ideas for further improvement of health care.
Hintergrund: Krankheitsbedingten Fehltagen kommen sowohl in der Bundeswehr als auch im zivilen Bereich eine besondere Bedeutung zu. Ziel dieser Studieist es, dass zu krankheitsbedingten Fehltagen führende Krankheitsgeschehen bei SoldatInnen im Vergleich zu erwerbstätigen Mitgliedern der Gesetzlichen Krankenversicherung zu analysieren.
Methode: Es werden entsprechend der Systematik der Gesetzlichen Krankenversicherungen die Kennzahlen zur Arbeitsunfähigkeit im Zeitraum 2008–2018 alters- und geschlechtsstandardisiert berechnet. Ebenso werden die TOP 20 ICD-10 Diagnosen nach AU-Tagen im Analysezeitraum ermittelt, sowie deren durchschnittliche jährliche Veränderungsraten berechnet.
Ergebnisse: Der Krankenstand bei SoldatInnen liegt mit jährlichen Raten zwischen 1,5–2,3% unter dem der GKV (3,1–5,0%). Die Krankheitsdauer (AU-Tage je Fall) beträgt in der Bundeswehr jährlich zwischen 9,0–15,6 Tagen gegenüber der GKV mit 10,9–14,4 Tagen. Die Krankheitshäufigkeit (AU-Fälle je 100 Personen) ist in der Bundeswehr mit 48,2–75,0 Fällen niedriger als in der GKV mit 96,8–131,0 Fällen. Die meisten Fehltage werden bei SoldatInnen durch „Atemwegsinfektionen (J06)“ mit 13,2%, „Belastungsreaktionen (F43)“ mit 8,7%, „Sonstige infektiöse Gastroenteritis und Kolitis (A09)“ mit 6,5%, „Rückenschmerzen (M54)“ mit 4,4% sowie „Depressive Episode (F32)“ mit 4,0% aller Fehltage verursacht und sind vergleichbar mit der GKV. „Depressive Episode (F32)“, „Verletzungen (T14)“, „Belastungsreaktionen (F43)“, „Atemwegsinfektionen (J06)“ und „Schwangerschaftsbeschwerden (O26)“ weisen die höchsten Steigerungsraten mit+6,1% bis+3,6% der AU-Tage auf.
Schlussfolgerungen: Der im Vergleich zur GKV niedrigere Krankenstand bei Soldatinnen und Soldaten ist, bei ähnlicher Krankheitsdauer und ähnlichem Krankheitsgeschehen, im Wesentlichen durch eine niedrigere Krankheitshäufigkeit bedingt, bei jedoch insgesamt steigenden Tendenzen. Die, bezogen auf die Fehltage überdurchschnittlich ansteigenden ICD-10 Diagnosen „Depressive Episode (32)“, „Verletzungen (T14)“, „Belastungsreaktionen (F43)“, „Atemwegsinfektionen (J06)“ und „Schwangerschaftsbeschwerden (O26)“ bedürfen weitergehender Analysen. Erstmals konnte ein Vergleich des Krankenstands von SoldatInnen mit dem der Allgemeinbevölkerung in Deutschland durchgeführt werden. Dieser Ansatz erscheint vielversprechend, um z. B. Hypothesen und Ideen zur Weiterentwicklung der Gesundheitsversorgung zu generieren und sollte weiterverfolgt werden.
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Conflict of interest statement
Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Figures
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[Correction: Analysis of Sickness-Related Days of Absence among Soldiers of the German Armed Forces from 2008 to 2018 Part 1: Retrospective Analysis with Comparison to the Statutory Health Insurance System].Gesundheitswesen. 2023 Oct;85(10):e45. doi: 10.1055/a-2085-0412. Epub 2023 May 9. Gesundheitswesen. 2023. PMID: 37160163 Free PMC article. German. No abstract available.
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