[Gender-specific differences in the diagnosis and treatment of inflammatory rheumatic diseases]
- PMID: 36877237
- PMCID: PMC10366264
- DOI: 10.1007/s00108-023-01484-3
[Gender-specific differences in the diagnosis and treatment of inflammatory rheumatic diseases]
Abstract
Background: Gender differences in the diagnosis and treatment of various diseases are increasingly being researched with the aim of optimizing treatment strategies and improving individual treatment success.
Methods: This paper summarizes the existing literature for gender differences in inflammatory rheumatic diseases.
Results: Many, but not all, inflammatory rheumatic diseases occur more frequently in women than in men. Women more often have a longer duration of symptoms until diagnosis than men, which may be due to different clinical and radiological presentations. Across diseases, women more often have lower remission and treatment response rates to antirheumatic medication compared to men. Discontinuation rates are also higher in women than in men. Whether women are more likely to develop anti-drug antibodies to biologic disease-modifying antirheumatic drugs is still unclear. For Janus kinase inhibitors, there is no evidence of differential treatment response to date.
Conclusion: Whether individual dosing regimens and gender-adapted remission criteria are also required in rheumatology cannot be deduced from the evidence available to date.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Geschlechtsunterschiede in Diagnostik und Therapie verschiedenster Erkrankungen werden zunehmend erforscht mit dem Ziel, Therapiestrategien zu optimieren und den individuellen Behandlungserfolg zu verbessern.
Methodik: In dieser Arbeit wird die bestehende Literatur zu geschlechtsspezifischen Unterschieden bei entzündlich-rheumatischen Erkrankungen zusammengefasst.
Ergebnisse: Viele, aber nicht alle entzündlich-rheumatischen Erkrankungen treten häufiger bei Frauen als bei Männern auf. Frauen haben oft eine längere Beschwerdedauer bis zur Diagnosestellung als Männer, was durch unterschiedliche klinische und radiologische Erscheinungsbilder verursacht sein kann. Frauen haben krankheitsübergreifend häufiger niedrigere Remissions- und Therapieansprechraten in Bezug auf die antirheumatische Medikation als Männer, auch Therapieabbrüche sind bei Frauen häufiger als bei Männern. Ob Frauen vermehrt Anti-drug-Antikörper gegen biologische Antirheumatika entwickeln, ist noch unklar. Bei Januskinaseinhibitoren gibt es bislang keine Hinweise auf ein unterschiedliches Therapieansprechen.
Schlussfolgerung: Ob auch in der Rheumatologie individuelle Dosierungsschemata und geschlechtsangepasste Therapieziele nötig sind, kann aus der bisherigen Evidenz nicht abgeleitet werden.
Keywords: Antirheumatic agents; Arthritis, rheumatoid; Connective tissue diseases; Sex characteristics; Spondyloarthritis.
© 2023. The Author(s).
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