Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
. 2023 Sep;94(9):812-820.
doi: 10.1007/s00104-023-01829-6. Epub 2023 Mar 13.

[Robotic esophageal surgery]

[Article in German]
Affiliations

[Robotic esophageal surgery]

[Article in German]
Felix Merboth et al. Chirurgie (Heidelb). 2023 Sep.

Abstract

Robot-assisted minimally invasive esophagectomy (RAMIE) is increasingly becoming established as a standard procedure in surgical centers for esophagectomy in cases of cancer. To date, RAMIE has been shown to have fewer postoperative complications and at least equivalent oncological outcomes compared with open resection. Compared with classical minimally invasive resection, there seem to be fewer cases of postoperative pneumonia after RAMIE. In addition, a higher number of harvested lymph nodes could lead to better oncological long-term outcomes. The learning curve for this complex surgical procedure is relatively shallow but can be greatly reduced at high-volume centers through special training and proctoring programs. Robotic surgical approaches have also been described for other esophageal diseases; however, no clear superiority compared to laparoscopic surgery has so far been shown.

Die roboterassistierte minimal-invasive Ösophagusresektion (RAMIE) etabliert sich in operativen Zentren zunehmend als Standardverfahren für die Ösophagusresektion bei einem Karzinom. Bislang konnte gezeigt werden, dass die RAMIE im Vergleich zur offenen Resektion weniger postoperative Komplikationen und mindestens gleichwertige onkologische Ergebnisse aufweist. Verglichen mit der klassischen minimal-invasiven Resektion scheint es nach RAMIE zu weniger postoperativen Pneumonien zu kommen. Zudem könnte eine höhere Anzahl entnommener Lymphknoten langfristig zu besseren onkologischen Ergebnissen führen. Die Lernkurve für dieses komplexe Operationsverfahren ist flach, kann jedoch an High-volume-Zentren durch spezielle Trainings- und Proctoring-Programme stark reduziert werden. Auch bei anderen Erkrankungen des Ösophagus sind robotische Operationsansätze beschrieben. Jedoch konnte bislang keine klare Überlegenheit im Vergleich zu laparoskopischen Operationen gezeigt werden.

Keywords: Indications; Learning curve; Oncological outcome; Postoperative complications; Robot-assisted minimally invasive esophagectomy.

PubMed Disclaimer

References

Literatur

    1. Lauschke H, Tolba R, Hirner A (2001) History of surgical esophageal replacement. Chirurg 72(8):973–977 - DOI - PubMed
    1. Straatman J, van der Wielen N, Cuesta MA, Daams F, Roig Garcia J, Bonavina L et al (2017) Minimally invasive versus open esophageal resection: three-year follow-up of the previously reported randomized controlled trial: the TIME trial. Ann Surg 266(2):232–236 - DOI - PubMed
    1. Biere SS, van Berge Henegouwen MI, Maas KW, Bonavina L, Rosman C, Garcia JR et al (2012) Minimally invasive versus open oesophagectomy for patients with oesophageal cancer: a multicentre, open-label, randomised controlled trial. Lancet 379(9829):1887–1892 - DOI - PubMed
    1. Mariette C, Markar SR, Dabakuyo-Yonli TS, Meunier B, Pezet D, Collet D et al (2019) Hybrid minimally invasive esophagectomy for esophageal cancer. N Engl J Med 380(2):152–162 - DOI - PubMed
    1. Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF): Diagnostik und Therapie der Plattenepithelkarzinome und Adenokarzinome des Ösophagus; Langversion 3.1, 2022, AWMF-Registernummer: 021/023OL, https://www.leitlinienprogramm-onkologie.de/leitlinien/oesophaguskarzinom/ Zugriff am 29. Juli 2022

Publication types

MeSH terms

LinkOut - more resources