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Review
. 2023 May;72(5):342-347.
doi: 10.1007/s00101-023-01274-4. Epub 2023 Apr 21.

[Perioperative hyperoxia-More harmful than beneficial?]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Perioperative hyperoxia-More harmful than beneficial?]

[Article in German]
Johann Stuby et al. Anaesthesiologie. 2023 May.

Abstract

Background: The ideal perioperative oxygen concentration is controversial and study results are inconsistent.

Objective: Current knowledge on the beneficial and adverse effects of perioperative hyperoxia.

Material and methods: Narrative review RESULTS: Perioperative hyperoxia is unlikely to increase the incidence of atelectasis, pulmonary or cardiovascular complications or mortality. Few and small potential beneficial effects, such as reduction of surgical wound infections or postoperative nausea and vomiting have been demonstrated. According to the current state of evidence, it is recommended to avoid perioperative hyperoxia and to aim for normoxia instead.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die ideale Höhe der perioperativen Sauerstoffkonzentration ist kontrovers, und die bisherigen Studienresultate sind uneinheitlich.

Fragestellung: Heutiger Wissensstand über die potenziellen vor- und nachteiligen Effekte einer perioperativen Hyperoxie.

Material und methode: Narrativer Review der aktuellen Literatur.

Ergebnisse: Die perioperative Hyperoxie führt wahrscheinlich nicht zu einem vermehrten Auftreten von Atelektasen, pulmonalen- bzw. kardiovaskulären Komplikationen oder einer Mortalitätszunahme. Vorteilhafte Effekte wie die Reduktion chirurgischer Wundinfekte oder postoperativer Übelkeit und Erbrechen sind kaum nachweisbar. Entsprechend dem heutigen Wissensstand ist es empfehlenswert, ausgenommen kritischer Phasen wie Notfallsituationen oder Ein- und Ausleitung einer Anästhesie, eine perioperative Hyperoxie zu vermeiden und stattdessen eine Normoxie anzustreben.

Keywords: Anesthesia; FIO2; Oxygen; Postoperative complications; Surgical site infection.

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References

Literatur

    1. Allegranzi B, Zayed B, Bischoff P et al (2016) New WHO recommendations on intraoperative and postoperative measures for surgical site infection prevention: an evidence-based global perspective. Lancet Infect Dis 16:e288–e303 - PubMed - DOI
    1. Allen DB, Maguire JJ, Mahdavian M et al (1997) Wound hypoxia and acidosis limit neutrophil bacterial killing mechanisms. Arch Surg 132:991–996 - PubMed - DOI
    1. Anthony T, Murray BW, Sum-Ping JT et al (2011) Evaluating an evidence-based bundle for preventing surgical site infection: a randomized trial. Arch Surg 146:263–269 - PubMed - DOI
    1. Apfelbaum JL, Hagberg CA, Connis RT et al (2022) 2022 American society of anesthesiologists practice guidelines for management of the difficult airway. Anesthesiology 136:31–81 - PubMed - DOI
    1. Asfar P, Schortgen F, Boisramé-Helms J et al (2017) Hyperoxia and hypertonic saline in patients with septic shock (HYPERS2S): a two-by-two factorial, multicentre, randomised, clinical trial. Lancet Respir Med 5:180–190 - PubMed - DOI

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