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. 2023 Jan;135(Suppl 1):237-241.
doi: 10.1007/s00508-023-02174-8. Epub 2023 Apr 20.

[Treatment of acute diabetic metabolic crises in adults (Update 2023) : Hyperglycemic hyperosmolar state and ketoacidotic metabolic disorder]

[Article in German]
Affiliations

[Treatment of acute diabetic metabolic crises in adults (Update 2023) : Hyperglycemic hyperosmolar state and ketoacidotic metabolic disorder]

[Article in German]
Susanne Kaser et al. Wien Klin Wochenschr. 2023 Jan.

Abstract

Diabetic ketoacidosis (DKA) and the hyperglycemic hyperosmolar state (HHS) represent potentially life-threatening situations in adults. Therefore, rapid comprehensive diagnostic and therapeutic measures with close monitoring of vital and laboratory parameters are required. The treatment of DKA and HHS is essentially the same and replacement of the mostly substantial fluid deficit with several liters of a physiological crystalloid solution is the first and most important step. Serum potassium concentrations need to be carefully monitored to guide its substitution. Regular insulin or rapid acting insulin analogues can be initially administered as an i.v. bolus followed by continuous infusion. Insulin should be switched to subcutaneous injections only after correction of the acidosis and stable glucose concentrations within an acceptable range.

Akute Stoffwechselentgleisungen können für Erwachsene in Abhängigkeit von ihrem Ausmaß lebensbedrohlich sein. Dementsprechend sind eine rasche umfassende Diagnostik und Therapie sowie eine enge Überwachung der Vitalparameter und Laborbefunde erforderlich. Bei der Therapie, die sich bei der ketoazidotischen (DKA) und hyperglykämisch-hyperosmolaren (HHS) Form nicht wesentlich unterscheidet, kommt dem Ausgleich des meist beträchtlichen Flüssigkeitsdefizits mit mehreren Litern einer physiologischen kristalloiden Lösung eine vorrangige Rolle zu. Bei den Elektrolyten ist insbesondere auf eine ausgeglichene Serum-Kalium-Konzentration zu achten. Normal-Insulin oder rasch wirksame Analoga können initial als i.v.-Bolus verabreicht werden, in der Folge jedoch kontinuierlich über einen Perfusor. Die Umstellung auf eine subkutane Insulintherapie soll erst bei ausgeglichenem Säure-Basen-Haushalt und zufriedenstellender Glykämie erfolgen.

Keywords: Anion gap; Diabetic ketoacidosis; Hyperglycemic hyperosmolar state; Pseudohyponatremia; Serum osmolality.

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References

    1. Kitabchi AE, et al. Hyperglycemic crises in adult patients with diabetes. Diabetes Care. 2009;32(7):1335–1343. doi: 10.2337/dc09-9032. - DOI - PMC - PubMed
    1. Kitabchi AE, et al. Hyperglycemic crises in patients with diabetes mellitus. Diabetes Care. 2003;26(1):S109–S17. - PubMed
    1. Abrahamian H, et al. Mental disorders and diabetes mellitus. Wien Klin Wochenschr. 2016;128(2):S170–S8. doi: 10.1007/s00508-015-0939-8. - DOI - PubMed
    1. Schneider S. Hyperglycemic crisis in patients with diabetes mellitus. Med Klin Intensivmed Notfmed. 2012;107(6):435–439. doi: 10.1007/s00063-012-0114-1. - DOI - PubMed
    1. Umpierrez G, Korytkowski M. Diabetic emergencies—ketoacidosis, hyperglycaemic hyperosmolar state and hypoglycaemia. Nat Rev Endocrinol. 2016;12(4):222–232. doi: 10.1038/nrendo.2016.15. - DOI - PubMed

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