[Radiation-induced cataract-an occult risk for urologists]
- PMID: 37138102
- PMCID: PMC10310569
- DOI: 10.1007/s00120-023-02073-w
[Radiation-induced cataract-an occult risk for urologists]
Abstract
Background: Radiation-induced cataracts represent a relevant risk to people occupationally exposed to radiation. The annual limit dose for the eye lens was reduced to 20 mSv per year by German legislation (radiation protect law StrlSchG 2017; 2013/59/Euratom) based on recommendation of International Commission on Radiation Protection (2011 ICRP) to avoid radiation-induced cataracts.
Objectives: Is there a risk of exceeding the annual limit dose for the eye lens in routine urological practice without special radiation protection for the head?
Methods: As part of a prospective, monocentric dosimetry study, of 542 different urological, fluoroscopically guided interventions, the eye lens dose was determined using a forehead dosimeter (thermo-luminescence dosemeter TLD, Chipstrate) over a period of 5 months.
Results: An average head dose of 0.05 mSv per intervention (max. 0.29 mSv) was found with an average dose area product of 485.33 Gy/cm2. Significant influencing factors for a higher dose were a higher patient body mass index (BMI), a longer operation time, and a higher dose area product. The level of experience of the surgeon showed no significant influence.
Discussion: With 400 procedures per year or an average of 2 procedures per working day, the critical annual limit value for the eye lenses or for the risk of radiation-induced cataract would be exceeded without special protective measures.
Conclusion: Consistently effective radiation protection of the eye lens is essential for daily work in uroradiological interventions. This may require further technical developments.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Der Strahlenkatarakt stellt ein relevantes Risiko für beruflich strahlenexponierte Personen dar. Die Jahresgrenzdosis für die Augenlinse wurde auf 20 mSv pro Jahr per Gesetzgebung (Strahlenschutzgesetz StrlSchG 2017; 2013/59/Euratom) nach Empfehlung der Internationalen Strahlenschutzkommission (2011 ICRP) zur Vermeidung eines strahleninduzierten Katarakts gesenkt.
Fragestellung: Besteht die Gefahr der Überschreitung der Jahresgrenzdosis für die Augenlinse in der urologischen Routine ohne spezielle Strahlenschutzmaßnahmen für den Kopf?
Methodik: Im Rahmen einer prospektiven, monozentrischen Dosimetriestudie von 542 verschiedenen urologischen, fluoroskopisch geführten Interventionen erfolgte die Bestimmung der Augenlinsendosis per Stirndosimeter (Thermolumineszenz-Dosimeter TLD, Chipstrate) über einen Zeitraum von 5 Monaten.
Ergebnisse: Es zeigte sich eine durchschnittliche Kopfdosis von 0,05 mSv pro Intervention (maximal 0,29 mSv) bei einem durchschnittlichen Dosisflächenprodukt (DFP) von 485,33 (21,7–3731,2) Gy/cm2. Signifikante Einflussfaktoren auf eine höhere Dosis waren ein höherer BMI des Patienten, eine längere Operationsdauer und ein höheres DFP. Das Erfahrungslevel des Operateurs zeigte keinen signifikanten Einfluss.
Diskussion: Mit 400 Eingriffen pro Jahr oder durchschnittlich 2 Eingriffen pro Arbeitstag wäre damit der kritische Jahresgrenzwert für die Augenlinsen bzw. für das Risiko eines Strahlenkatarakts ohne spezielle Schutzmaßnahmen überschritten.
Schlussfolgerung: Ein konsequenter effektiver Strahlenschutz der Augenlinse ist essentiell für die tägliche Arbeit bei uroradiologischen Interventionen. Hierfür sind ggf. technische Weiterentwicklungen erforderlich.
Keywords: Annual dose limit; Eye lens diseases; Radiation injury; Radiological protection; Urology.
© 2023. The Author(s).
References
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- Bundesministerium für Justiz und Verbraucherschutz . Gesetz zum Schutz vor der schädlichen Wirkung ionisierender Strahlung (Strahlenschutzgesetz – StrlSchG) vom 27. Juni 2017 (BGBI. I S. 1966), (geändert durch Art. 2 G v. 27.06.2017 / 1966) 2017.
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- Europäische Union . Richtlinie 2013/59/EURATOM des Rates vom 5. Dezember 2013 zur Festlegung grundlegender Sicherheitsnormen für den Schutz vor den Gefahren einer Exposition gegenüber ionisierender Strahlung und zur Aufhebung der Richtlinien 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 9. 2014.
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