Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2023 Jul;94(7):602-607.
doi: 10.1007/s00104-023-01878-x. Epub 2023 May 4.

[Current indications and operative strategy for renal hyperparathyroidism]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Current indications and operative strategy for renal hyperparathyroidism]

[Article in German]
Julia I Staubitz et al. Chirurgie (Heidelb). 2023 Jul.

Abstract

Background: Renal hyperparathyroidism results from pathophysiologic changes induced and maintained by terminal renal failure. Surgical treatment is possible using various resection strategies.

Aim of the work (research question): The aim of this work is to illustrate the indications, techniques and resection strategies for surgical treatment of renal hyperparathyroidism.

Material and methods: National and international guidelines regarding the surgical treatment of renal hyperparathyroidism were analyzed. Furthermore, our own practical experience was integrated into the article.

Results: While the indications for surgery according to the Surgical Working Group Endocrinology (CAEK) guidelines are given in cases of clinical impairment and renal hyperparathyroidism that cannot be controlled by medication, international guidelines additionally refer to the absolute parathyroid hormone level for deciding for surgery.

Discussion: Individual patient consultation is necessary in the case of renal hyperparathyroidism in order to determine the right time for surgical treatment as well as the most suitable surgical technique, taking into account the individual risk profile and other therapeutic perspectives, including renal transplantation.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Der renale Hyperparathyreoidismus resultiert aus pathophysiologischen Veränderungen, welche durch eine terminale Niereninsuffizienz ausgelöst und unterhalten werden. Die chirurgische Therapie umfasst verschiedene Resektionsstrategien.

Ziel der arbeit (fragestellung): Die Arbeit soll die Indikationen sowie Techniken und Resektionsstrategien zur chirurgischen Sanierung des renalen Hyperparathyreoidismus aufzeigen.

Material und methoden: Nationale und internationale Leitlinien zur chirurgischen Therapie des renalen Hyperparathyreoidismus wurden analysiert. Weiterhin wurden eigene Erfahrungen aus der Praxis in den Artikel integriert.

Ergebnisse: Während die Indikation zur Operation nach den Leitlinien der Chirurgischen Arbeitsgemeinschaft Endokrinologie (CAEK) bei klinischer Beeinträchtigung und einem medikamentös nicht beherrschbaren renalen Hyperparathyreoidismus gegeben ist, richten sich internationale Leitlinien darüber hinaus nach dem absoluten Parathormonwert.

Diskussion: Eine individuelle Beratung des Patienten ist im Falle des renalen Hyperparathyreoidismus notwendig, um – unter Einbezug des individuellen Risikoprofils und weiterer Therapieperspektiven, einschließlich einer Nierentransplantation – den richtigen Zeitpunkt zur chirurgischen Sanierung sowie die angewandte Operationstechnik festzulegen.

Keywords: Parathyroid hormone level; Renal insufficiency; Renal osteodystrophy; Risk profile; Secondary hyperparathyroidism.

PubMed Disclaimer

References

Literatur

    1. DESTATIS (2022) https://www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Gesundheit/Kranken... . Zugegriffen: 12. Okt. 2022
    1. Weber T et al (2021) Management of primary and renal hyperparathyroidism: guidelines from the German Association of Endocrine Surgeons (CAEK). Langenbecks Arch Surg 406(3):571–585 - DOI - PubMed
    1. Urakawa I et al (2006) Klotho converts canonical FGF receptor into a specific receptor for FGF23. Nature 444(7120):770–774 - DOI - PubMed
    1. Isakova T et al (2011) Fibroblast growth factor 23 is elevated before parathyroid hormone and phosphate in chronic kidney disease. Kidney Int 79(12):1370–1378 - DOI - PubMed - PMC
    1. Gutierrez O et al (2005) Fibroblast growth factor-23 mitigates hyperphosphatemia but accentuates calcitriol deficiency in chronic kidney disease. J Am Soc Nephrol 16(7):2205–2215 - DOI - PubMed

MeSH terms

Substances

LinkOut - more resources