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Review
. 2023 Jul;51(4):295-309.
doi: 10.1024/1422-4917/a000935. Epub 2023 May 11.

[COVID-19 and Psychiatric Disorders in Minors: Changes in Inpatient Treatment According to Hospital Statistics]

[Article in German]
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Free article
Review

[COVID-19 and Psychiatric Disorders in Minors: Changes in Inpatient Treatment According to Hospital Statistics]

[Article in German]
Michael G Kölch et al. Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother. 2023 Jul.
Free article

Abstract

COVID-19 and Psychiatric Disorders in Minors: Changes in Inpatient Treatment According to Hospital Statistics Abstract: Increased rates of psychiatric disorders and psychiatric emergencies in children and adolescents stemming from the COVID-19 pandemic have been reported, with more children and adolescents suffering from internalizing disorders. This study analyzes whether the increased rates led to increased rates of inpatient treatment in child and adolescent psychiatric and pediatric hospitals in Germany as well as a change in diagnoses of the treated patients. We analyzed routine hospital data ("InEK" data, § 21 KHG data files) from a prepandemic (2019) and a pandemic (2021) half-year regarding changes in the number of cases, diagnoses, and length of stay (LoS) in child and adolescent psychiatry and pediatrics. We also investigated the development of psychiatric emergencies in minors. We found an increase in internalizing problems (depression, anorexia nervosa, trauma-related disorders) and a decrease in externalizing problems among the admitted psychiatric inpatients. Further, we observed a halving of cases treated for alcohol intoxication. However, we discovered no change for the frequency of psychiatric emergency treatments nationwide. A more detailed analysis revealed that, in areas with a low number of child and adolescent psychiatry inpatient beds, emergency care was prioritized and LoS decreased, whereas in areas with a fair bed-to-inhabitant ratio among minors, there was a trend toward increased LoS, also in pediatric departments. We recommend continued monitoring of inpatient care after the pandemic, with special attention paid to underprivileged children and adolescents such as those with externalizing problems.

Zusammenfassung: Während der COVID-19-Pandemie zeigte sich eine Zunahme an psychischen Belastungen bei Kindern und Jugendlichen. Inwieweit Kinder und Jugendliche notwendige stationäre Behandlung erhielten und ob sich die in Studien gefundene Zunahme an affektiven und Essstörungen auch in der Krankenhausbehandlung wiederfindet, ist bisher unklar. Deshalb wurde anhand von Krankenhaus-Routinedatenfiles nach § 21 KHG (Krankenhausfinanzierungsgesetz) des Instituts für das Entgeltsystem im Krankenhaus (InEK) ein präpandemischer und ein pandemischer Halbjahreszeitraum (1. HJ 2019 vs. 1. HJ 2021) hinsichtlich der Fallzahlen, Diagnosen und Verweildauern in der Kinder- und Jugendpsychiatrie und -psychotherapie (KJPP) und der Pädiatrie deskriptiv analysiert. Zusätzlich wurde die Zahl der Notfallaufnahmen in der KJPP ausgewertet. Es zeigte sich eine Zunahme internalisierender Störungen (Depression, Anorexia nervosa, Belastungsstörungen) und eine Abnahme von Störungen des Sozialverhaltens mit emotionaler Störung in der KJPP. Daneben bildete sich eine deutliche Zunahme von Anorexien in der Pädiatrie ab, während die Behandlungen wegen Alkoholintoxikation sich dort halbierten. Das Notfallaufkommen in der KJPP veränderte sich im Bundesdurchschnitt nicht. In Regionen mit niedriger Bettenmessziffer (BMZ) wurde die Notfallversorgung in der KJPP priorisiert und die Verweildauer nahm ab, in Regionen mit guter BMZ und in der Pädiatrie nahm die Verweildauer tendenziell zu. Ein kontinuierliches Monitoring der Krankenhausversorgung unter Pandemiebedingungen unter Berücksichtigung sozial benachteiligter Kinder und Jugendlicher ist zu empfehlen.

Keywords: Anorexie; Bettenmessziffer; COVID-19 pandemic; COVID-19-Pandemie; Depression; Verweildauer; anorexia; bed measurement rate; depression; inpatient child-adolescent psychiatry; length of stay; stationäre Kinder- und Jugendpsychiatrie.

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