[Evidence-based versus expertise-based medicine in orthopedic and trauma surgery : There is nothing more practical than a good theory]
- PMID: 37222750
- DOI: 10.1007/s00132-023-04382-6
[Evidence-based versus expertise-based medicine in orthopedic and trauma surgery : There is nothing more practical than a good theory]
Abstract
About a quarter of a century after the introduction of the concept and principles of evidence-based medicine (EbM), some healthcare providers are still adamant that these are incompatible with knowledge gained through experience. Across the surgical disciplines, it is often argued EbM underestimates or neglects the importance of intuition and surgical skills. To put it bluntly, these assumptions are wrong and often characterized by a misunderstanding of the methodology of EbM. Even the best controlled trial cannot be properly interpreted or implemented without clinical reasoning; furthermore, clinicians of all disciplines are obligated to provide care according to the current state of scientific knowledge. In an era of revolutionary biomedical developments, exponential increase of research but incremental innovations, they must become familiar with pragmatic tools to appraise the validity and relevance of clinical study results, and to decide whether there is a need to adapt current beliefs and practices based on the new information. We herein use the recent example of a new medical device for the surgical treatment of rotator cuff tears and subacromial impingement syndrome to illustrate how important it is to interpret data in the context of a precise, answerable question and to combine clinical expertise with methodological principles offered by EbM.
Selbst ein Vierteljahrhundert nach Einführung des Begriffs und der Prinzipien evidenzbasierter Medizin (EbM) sind einige Gesundheitsdienstleister(innen) noch davon überzeugt, dass diese im unvereinbaren Gegensatz zum medizinischen Erfahrungswissen stehen würden. Gerade in den operativen Disziplinen wird oft argumentiert, dass EbM die Bedeutung von Intuition und manuellem Geschick herabwürdigt. Diese Annahmen sind irreführend und zumeist geprägt durch ein falsches Verständnis von der Methodik der EbM. Die besten kontrollierten Studien lassen sich ohne klinische Expertise weder vernünftig interpretieren noch implementieren – Klinikerinnen und Kliniker müssen ihre Patientinnen und Patienten aber nach dem aktuellen Stand des medizinischen Wissens behandeln. In einer Ära umwälzender biomedizinischer Entwicklungen, wissenschaftlicher Informationsexplosion und Schrittinnovationen sollten sich alle Berufsgruppen im Gesundheitswesen mit praktikablen Werkzeugen vertraut machen, um die Validität und Relevanz klinischer Studienergebnisse rasch und systematisch beurteilen zu können und ihre Entscheidungen an diesen auszurichten. In diesem Beitrag wird anhand des aktuellen Beispiels eines neuen Medizinprodukts in der Behandlung von Rotatorenmanschettenrupturen und des Schulterdach-Engesyndroms (Impingement) illustriert, wie wichtig es ist, Daten im Kontext konkreter und präziser Fragestellungen zu deuten und klinische Erfahrung mit den methodischen Prinzipien der EbM zu kombinieren.
Keywords: Evidence-based practice; Orthopedic procedures; Professional competence; Rotator cuff injuries; Shoulder impingement syndrome.
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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