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Review
. 2023 Jul;126(7):516-524.
doi: 10.1007/s00113-023-01332-x. Epub 2023 Jun 4.

[Care of the severely injured in mass casualty incidents : What is the difference compared to emergency room management?]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Care of the severely injured in mass casualty incidents : What is the difference compared to emergency room management?]

[Article in German]
Axel Franke et al. Unfallchirurgie (Heidelb). 2023 Jul.

Abstract

The management of a severely injured patient according to the standards and principles of individualized trauma care is a well-established procedure in many hospitals. The process is structured and standardized by the content of several course formats. In contrast, a mass casualty incident (MCI, MANV) is a rare and exceptional situation. In this case the treatment priorities and approaches are changed. The main aim in this situation is to ensure the best possible chance of survival for every casualty by organizational measures to mobilize rooms, personnel and material and to temporarily abandon the standards of individualized trauma care. To be prepared for a MCl situation it is necessary to know the realistic scenarios, to update the hospital emergency plan and to adapt all treatment procedures to the transient lack of resources. This article gives an overview of this process and summarizes the current clinical concepts to cope with a MCl situation and the current principles for the care of the severely injured involving many casualties.

Die Versorgung eines Schwerstverletzten unter den Vorgaben der Individualmedizin und mit adäquaten Ressourcen ist ein in vielen Kliniken gut etablierter Prozess. Das Vorgehen ist durch entsprechende Kursformate gut strukturiert und standardisiert. Ein Massenanfall von Verletzten (MANV) stellt dagegen eine seltene Ausnahmesituation dar. Hier ändern sich die Prioritäten und das Vorgehen. Ziel ist es, in dieser Situation ein bestmögliches Überleben aller Betroffenen durch organisatorische Maßnahmen zur Mobilisation von Raum, Personal und Material sowie durch ein vorübergehendes Verlassen der individualmedizinischen Standards sicherzustellen. Für die Vorbereitung auf einen MANV ist es erforderlich, realistische Szenarien zu kennen, den Krankenhausalarm- und Einsatzplan (KAEP) zu aktualisieren und den Behandlungsprozess auf die vorübergehende Mangelsituation anzupassen. Die vorliegende Arbeit gibt hierzu einen Überblick und fasst aktuelle Konzepte zur Bewältigung eines MANV in der Klinik unter Berücksichtigung der aktuellen Prinzipien der Schwerstverletztenversorgung zusammen.

Keywords: Hospital emergency plan; Resource allocation; Risk analysis; Sorting of treatment; Tactical abbreviated surgical care; Triage.

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References

Literatur

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