Has COVID-19 changed the spectrum of arrhythmias and the incidence of sudden cardiac death?
- PMID: 37277617
- PMCID: PMC10241132
- DOI: 10.1007/s00059-023-05186-2
Has COVID-19 changed the spectrum of arrhythmias and the incidence of sudden cardiac death?
Abstract
Arrhythmic manifestations of COVID-19 include atrial arrhythmias such as atrial fibrillation or atrial flutter, sinus node dysfunction, atrioventricular conduction abnormalities, ventricular tachyarrhythmias, sudden cardiac arrest, and cardiovascular dysautonomias including the so-called long COVID syndrome. Various pathophysiological mechanisms have been implicated, such as direct viral invasion, hypoxemia, local and systemic inflammation, changes in ion channel physiology, immune activation, and autonomic dysregulation. The development of atrial or ventricular arrhythmias in hospitalized COVID-19 patients has been shown to portend a higher risk of in-hospital death. Management of these arrhythmias should be based on published evidence-based guidelines, with special consideration of the acuity of COVID-19 infection, concomitant use of antimicrobial and anti-inflammatory drugs, and the transient nature of some rhythm disorders. In view of new SARS-CoV‑2 variants that may evolve, the development and use of newer antiviral and immunomodulator drugs, and the increasing adoption of vaccination, clinicians must remain vigilant for other arrhythmic manifestations that may occur in association with this novel but potentially deadly disease.
Zu den arrhythmischen Manifestationen von COVID-19 zählen Vorhofarrhythmien wie Vorhofflimmern und Vorhofflattern, Fehlfunktionen des Sinusknotens, atrioventrikuläre Leitungsstörungen, Kammer-Tachyarrhythmien, plötzlicher Herzstillstand und kardiovaskuläre Dysautonomien einschließlich des „Long-COVID-Syndroms“. Verschiedene pathophysiologische Mechanismen wurden damit in Zusammenhang gebracht, wie etwa eine direkte virale Invasion, Hypoxämie, lokale und systemische Entzündung, Änderungen in der Ionenkanal-Physiologie, Immunaktivierung oder autonome Fehlsteuerung. Es hat sich gezeigt, dass Vorhof- oder Kammerarrhythmien bei hospitalisierten COVID-19-Patienten auf eine erhöhte Krankenhaussterblichkeit hinweisen. Die Behandlung dieser Arrhythmien sollte sich an evidenzbasierten Leitlinien orientieren, unter besonderer Berücksichtigung des Ausmaßes der COVID-19-Infektion, des gleichzeitigen Einsatzes von antimikrobiellen und antientzündlichen Medikamenten sowie des vorübergehenden Charakters mancher Rhythmusstörungen. Angesichts der möglichen Entstehung neuer SARS-CoV-2-Varianten, der Entwicklung und des Einsatzes neuer antiviraler und immunmodulatorischer Medikamente sowie der zunehmenden Verwendung von Impfstoffen ist es angezeigt, dass Kliniker aufmerksam auf andere arrhythmische Manifestationen achten, die möglicherweise im Zusammenhang mit dieser neuartigen, potenziell tödlichen Erkrankung auftreten.
Keywords: Atrial fibrillation; Heart rhythm disorder; Pandemic; SARS-CoV‑2; Vaccination.
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Conflict of interest statement
K.-H. Kuck, M. Schlüter, J. Vogler, C.H. Heeger and R.R. Tilz declare that they have no competing interests.
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