[Treatment of symptomatic pseudarthrosis following acromion fracture with a patient-specific implant customized on a 3D-printed scapula]
- PMID: 37380895
- DOI: 10.1007/s00064-023-00817-7
[Treatment of symptomatic pseudarthrosis following acromion fracture with a patient-specific implant customized on a 3D-printed scapula]
Abstract
Objective: Patient-specific osteosynthesis for pseudarthrosis of the acromion.
Indications: Symptomatic pseudarthrosis of the acromion at the level of a meta/mesacromion.
Contraindications: Infection; patient noncompliance regarding postoperative treatment protocol.
Surgical technique: Preoperatively, a patient-specific three-dimensional model of the scapula is printed. A locking compression plate (LCP) is individually adapted to this model. Via a dorsal surgical approach over the scapular spine, the pseudarthrosis is refreshed and autologous cancellous bone from the iliac crest is embedded in the fracture zone. This is followed by fixed-angle osteosynthesis with the individualized plate. In addition, tension banding with tapes is performed to reduce the tensile and shear forces on the fracture caused by the muscle.
Postoperative management: Consistent wearing of a shoulder-arm brace for 6 weeks postoperatively, active-assisted increase in range of motion for an additional 3 weeks, then gradual increase in weight-bearing and initiation of daily activities without additional weights until 12 weeks postoperatively.
Results: Treatment with the presented technique resulted in radiographic consolidation of the fracture and significant improvement in range of motion and pain at the 1‑year follow-up.
Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Patientenindividuelle osteosynthetische Versorgung zur Behandlung von Pseudarthrosen des Akromions.
Indikationen: Symptomatische Pseudarthrose des Akromions auf Höhe eines Meta‑/Mesakromions.
Kontraindikationen: Infektionen, unzureichende Bereitschaft des Patienten, das Nachbehandlungsprotokoll einzuhalten.
Operationstechnik: Präoperativ wird ein patientenspezifisches 3‑dimensionales Modell der Skapula gedruckt. An diesem wird eine LCP-Formplatte individuell angepasst. Der operative Zugang erfolgt von dorsal über der Spina scapulae, die Pseudarthrose wird angefrischt und autologe Spongiosa aus dem Beckenkamm eingebracht. Nachfolgend erfolgt die winkelstabile Plattenosteosynthese mit dem individualisierten Implantat. Zusätzlich wird eine Fadenzuggurtung durch die anteriore- und laterale Insertion des M. deltoideus über die Platte vorgenommen, um die durch den Muskel verursachten Zug- und Scherkräfte auf die Fraktur zu verringern.
Weiterbehandlung: Konsequentes Tragen einer Schulter-Arm-Orthese für 6 Wochen postoperativ, aktiv assistierte Steigerung des Bewegungsumfangs für weitere 3 Wochen, danach schrittweise Belastungssteigerung und Aufnahme von Alltagstätigkeiten ohne zusätzliche Gewichte bis 12 Wochen postoperativ.
Ergebnisse: Mit der hier vorgestellten Technik konnten im 1‑jährigen Nachuntersuchungszeitraum die röntgenologische Konsolidierung der Fraktur sowie eine deutliche Verbesserung von Beweglichkeit und Schmerzen erzielt werden.
Keywords: Acromion fracture; CT-Scan; Cerclage; Osteosynthesis; Scapula spine; Three-dimensional printing.
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
References
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