A mix of aminophylline and heparin plus nitroglycerin can reduce bradycardia during rotational atherectomy on the right coronary artery and dominant circumflex artery
- PMID: 37401989
- DOI: 10.1007/s00059-023-05195-1
A mix of aminophylline and heparin plus nitroglycerin can reduce bradycardia during rotational atherectomy on the right coronary artery and dominant circumflex artery
Abstract
Background: Rotational atherectomy (RA) may cause bradyarrhythmias and transitory atrioventricular block when performed in the right coronary artery (RCA) or a dominant circumflex (CX) coronary artery. However, there are no studies of a solution that can prevent coronary flow deterioration and bradycardia complications that may occur during RA. We aimed to create an alternative rota-flush solution to minimize the risk of bradycardia and complete atrioventricular block (AVB) that can occur during RA.
Materials and methods: The study comprised 60 patients who were randomly divided into two groups: 30 received rotaphylline (= 240 mg aminophylline, 10,000 U unfractionated heparin, and 2000 mcg nitroglycerin to 1000 mL saline), and 30 received the traditional rota-flush (= 10,000 U unfractionated heparin, 2000 mcg nitroglycerin, and 1000 mL saline). The incidence of bradycardia or high-grade AVB (HAVB) during RA, coronary slow-flow phenomenon or no-reflow phenomenon, and coronary spasm were the primary endpoints of the study. Procedure success and RA-related procedural complications were secondary endpoints.
Results: The use of rotaphylline was an independent predictor of bradycardia and HAVB after accounting for all other factors (OR: 0.47, 95% CI: 0.24-0.79, p < 0.001). Lesion length (OR: 2.17, 95% CI: 1.24-3.04, p < 0.001), burr-to-artery ratio (OR: 0.59, 95% CI: 0.39-1.68, p < 0.001), and total run duration (OR: 0.79, 95% CI: 0.35-1.43, p < 0.001) were additional independent predictors.
Conclusion: Bradycardia and the development of HAVB may be avoided by rotaphylline intracoronary infusion during RA applied to the RCA and dominant CX lesions. Multicenter studies including sizable patient populations should be conducted to validate the present findings.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Eine Rotations-Atherektomie (RA) kann Bradyarrhythmien und einen transitorischen Atrioventrikularblock (AVB) verursachen, wenn sie in der A. coronaria dextra (RCA) oder in einem dominanten Ramus circumflexus (CX) durchgeführt wird. Es gibt jedoch keine Studien hinsichtlich einer Lösung, mit der die Verhinderung einer Flussverminderung in den Koronarien und bradykarder Komplikationen, die bei einer RA auftreten können, möglich wird. Ziel der Autoren war es, eine alternative Rota-Flush-Lösung zu entwickeln, um das Risiko einer Bradykardie und eines kompletten AVB, die während einer RA auftreten können, zu minimieren.
Material und methoden: An der Studie nahmen 60 Patienten teil, die randomisiert in 2 Gruppen aufgeteilt wurden: So erhielten 30 Rotaphyllin (240 mg Aminophyllin, 10.000 U unfraktioniertes Heparin und 2000 μg Nitroglycerin auf 1000 ml Kochsalzlösung) und 30 die traditionelle Rota-Flush-Lösung (10.000 U unfraktioniertes Heparin, 2000 μg Nitroglycerin und 1000 ml Kochsalzlösung). Primäre Endpunkte der Studie waren die Inzidenz einer Bradykardie oder eines hochgradigen AVB (HAVB) während einer RA, ein koronares Slow-Flow-Phänomen oder No-Reflow-Phänomen sowie Koronarspasmen. Der Erfolg des Verfahrens und RA-bezogene Verfahrenskomplikationen waren sekundäre Endpunkte.
Ergebnisse: Die Verwendung von Rotaphyllin war ein unabhängiger Prädiktor einer Bradykardie und eines HAVB nach Berücksichtigung sämtlicher anderer Faktoren (Odds Ratio, OR: 0,47; 95 %-Konfidenzintervall, 95 %-KI: 0,24–0,79; p < 0,001). Die Länge der Läsion (OR 2,17; 95 %-KI: 1,24–3,04; p < 0,001), das Verhältnis zwischen Bohrer und Arterie (OR 0,59; 95 %-KI: 0,39–1,68; p < 0,001) und die Gesamtbetriebsdauer (OR 0,79; 95 %-KI: 0,35–1,43; p < 0,001) waren zusätzliche unabhängige Prädiktoren.
Schlussfolgerung: Eine Bradykardie und die Entwicklung eines HAVB können durch die intrakoronare Infusion von Rotaphyllin während der RA von Läsionen der RCA und eines dominanten CX verhindert werden. Multizenterstudien mit großen Patientenpopulationen sollten durchgeführt werden, um die vorliegenden Ergebnisse zu validieren.
Keywords: Aminophylline; Atherectomy; Atrioventricular block; Bradycardia; Pacemaker.
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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