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Review
. 2023 Jun 2:18:Doc13.
doi: 10.3205/dgkh000439. eCollection 2023.

Risk of tuberculosis transmission by children to healthcare workers - a comprehensive review

Affiliations
Review

Risk of tuberculosis transmission by children to healthcare workers - a comprehensive review

Roland Diel et al. GMS Hyg Infect Control. .

Abstract

Background: Healthcare workers (HCWs) are at increased risk of becoming infected with M. tuberculosis complex (Mtbc).

Objective: To assess the magnitude of Mtbc transmission by children under the age of 15 years to HCW.

Methods: Medline, Google Scholar and Cochrane library were searched to select primary studies in which a child was the presumed index case and exposed HCW were screened for latent TB infection (LTBI).

Results: Of 4,702 abstracts, 15 original case reports covering 16 children with TB were identified. In sum, 1,395 HCW were contact persons and underwent testing. Ten of the studies reported TST conversion, amounting to 35 (2.9%) of the 1,228 HCW tested. In three of the TST-based and both of the studies that used IGRA testing, conversion was absent. 12 of the 15 studies (80%) reported exposure of HCW in neonatal intensive units (NICUs) to premature infants suffering from congenital pulmonary TB. One study including two infants addressed possible pulmonary Mtbc transmission in a general pediatric ward. Extrapulmonary transmission by aerosolized Mtbc was suggested in two patients, an infant with tuberculous peritonitis and a 12-year-old adolescent with pleurisy, and culture-confirmed only after the child had undergone video-assisted thoracoscopic surgery. Routine use of protective facemasks by HCW before exposure was not mentioned in any of the included studies.

Conclusions: The results suggest that the risk of Mtbc transmission from children to HCW is low. Particular attention should be paid to infection risk during respiratory manipulations in NICUs. The consistent wearing of facemasks may further reduce the risk of Mtbc transmission.

Hintergrund: Medizinisches Personal (MP) ist einem erhöhten Risiko ausgesetzt, sich mit M. tuberculosis complex (Mtbc) zu infizieren.

Zielsetzung: Bewertung des Ausmaßes der Mtbc-Übertragung durch Kinder unter 15 Jahren auf MP.

Methoden: Die Datenbanken Medline, Google Scholar und die Cochrane-Bibliothek wurden durchsucht, um Originalstudien zu finden, bei denen Kinder als mutmaßliche, an Tuberkulose (TB) erkrankte Personen beschrieben, und bei denen exponierte BiG auf das Vorliegen einer latenten Tuberkuloseinfektion (LTBI) untersucht wurden.

Ergebnisse: Aus 4.702 Abstracts wurden 15 Originalstudien identifiziert, die 16 Kinder mit TB als mutmaßliche Infektionsquelle dokumentierten. Insgesamt waren 1.395 BiG Kontaktpersonen, die auch getestet wurden. 10 Studien berichteten über eine TST-Konversion bei 35 (2,9%) der 1.228 getesteten MP. In drei der TST-basierten Studien und in den beiden Studien, die IGRA-Tests verwendeten, gab es keine Konversion. Zwölf der 15 Studien (80%) berichteten über die Exposition von MP in neonatalen Intensivstationen durch Frühgeborene, die an angeborener Lungentuberkulose litten. Eine Studie mit zwei Säuglingen befasste sich mit einer möglichen pulmonalen Mtbc-Übertragung auf einer allgemeinen pädiatrischen Station. Bei zwei Patienten, einem Säugling mit tuberkulöser Peritonitis und einem 12-jährigen Jugendlichen mit Pleuritis wurde eine extrapulmonale Übertragung durch aerosolierte Mtbc vermutet, wobei die TB bei Letzterem erst im Rahmen einer videounterstützten Thorakoskopie kulturell bestätigt wurde. Die routinemäßige Verwendung von Gesichtsschutzmasken durch MP vor Exposition wurde in keiner der einbezogenen Studien erwähnt.

Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse unseres umfassenden Reviews deuten darauf hin, dass das Risiko einer Mtbc-Übertragung von Kindern auf MP gering ist. Besondere Aufmerksamkeit sollte dem Infektionsrisiko bei Atemwegsmanipulationen auf Neugeborenen-Stationen gewidmet werden. Das konsequente Tragen von Gesichtsmasken kann das Risiko einer Mtbc-Übertragung weiter verringern.

Keywords: children; face masks; healthcare workers; transmission; tuberculosis.

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Conflict of interest statement

The authors declare that they have no competing interests.

Figures

Table 1
Table 1. Case reports on healthcare workers exposed to children with TB disease

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References

    1. World Health Organization. Occupational infections. [last access 2023 Apr 07]. Available from: https://www.who.int/tools/occupational-hazards-in-health-sector/occupati....
    1. Uden L, Barber E, Ford N, Cooke GS. Risk of Tuberculosis Infection and Disease for Health Care Workers: An Updated Meta-Analysis. Open Forum Infect Dis. 2017;4(3):ofx137. doi: 10.1093/ofid/ofx137. - DOI - PMC - PubMed
    1. Liu X, Ren N, Ma ZF, Zhong M, Li H. Risk factors on healthcare-associated infections among tuberculosis hospitalized patients in China from 2001 to 2020: a systematic review and meta-analysis. BMC Infect Dis. 2022 Apr;22(1):392. doi: 10.1186/s12879-022-07364-9. - DOI - PMC - PubMed
    1. Schepisi MS, Sotgiu G, Contini S, Puro V, Ippolito G, Girardi E. Tuberculosis transmission from healthcare workers to patients and co-workers: a systematic literature review and meta-analysis. PLoS One. 2015;10(4):e0121639. doi: 10.1371/journal.pone.0121639. - DOI - PMC - PubMed
    1. Martinez L, Cords O, Horsburgh CR, Andrews JR Pediatric TB Contact Studies Consortium. The risk of tuberculosis in children after close exposure: a systematic review and individual-participant meta-analysis. Lancet. 2020 Mar;395(10228):973–984. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30166-5. - DOI - PMC - PubMed