Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2023 Aug;63(8):609-613.
doi: 10.1007/s00117-023-01178-9. Epub 2023 Jul 5.

[Pediatric spinal tumors]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Pediatric spinal tumors]

[Article in German]
Kirill Alektoroff et al. Radiologie (Heidelb). 2023 Aug.

Abstract

Pediatric spinal tumors are rare and manifest frequently with unspecific symptoms, frequently resulting in delayed diagnosis. Many spinal tumor entities in children and adults are similar, but the lesions demonstrate a different prevalence and sometimes a different molecular genetic profile in children. For radiological evaluation of spinal tumor lesions, it is helpful to define the affected anatomical compartment. Important intradural pediatric tumor entities are astrocytomas, ependymomas, nerve sheath tumors, and liquorgenic metastases of intracranial neoplasms. Extradural masses are mostly primary tumors originating from osseous elements of the spine. Bone metastases are rare in children and can occur, for example, in neuroblastoma. Magnetic resonance imaging (MRI) is the most important noninvasive method for radiological spinal tumor evaluation.

Spinale Tumoren sind bei Kindern selten und gehen häufig mit unspezifischer Symptomatik einher, weshalb die Diagnose oft verzögert gestellt wird. Viele spinale Tumorentitäten sind bei Kindern und Erwachsenen ähnlich, die Läsionen zeigen bei Kindern eine teils unterschiedliche Häufigkeitsverteilung und ggf. differentes molekulargenetisches Profil. Zur radiologischen Differenzialdiagnostik spinaler Tumoren ist es hilfreich, zunächst das betroffene anatomische Kompartiment zu bestimmen. Wichtige intradurale Tumorentitäten im Kindesalter sind Astrozytome, Ependymome, Nervenscheidentumoren sowie liquorgene Metastasen von intrakraniellen Neoplasien. Bei den extraduralen Raumforderungen handelt es sich meist um primäre Tumorentitäten, die von der Wirbelsäule ausgehen. Ossäre Metastasen sind bei Kindern selten und können u. a. bei Neuroblastomen vorkommen. Die Magnetresonanztomographie (MRT) ist die Methode der ersten Wahl zur nichtinvasiven bildgebenden Diagnostik spinaler Tumorläsionen.

Keywords: Astrocytoma; Ependymoma; Magnetic resonance tomography; Spinal metastasis; Spine neoplasms.

PubMed Disclaimer

Similar articles

References

Literatur

    1. Ahlhelm FJ, Fries P, Nabhan A, Reith W (2010) Spinale Tumoren. Radiologe 50:165–180 - DOI - PubMed
    1. Carey SS, Sadighi Z, Wu S (2019) Evaluating pediatric spinal low-grade gliomas—a 30-year retrospective analysis. J Neurooncol 145(3):519–529 - DOI - PubMed - PMC
    1. Choudhri AF (2017) Spinal imaging. Neoplasms. In: Choudhri AF (Hrsg) Pediatric neuroradiology: clinical practice essentials. Thieme, New York, S 223–229
    1. Cocito C, Martin B, Giantini-Larsen AM et al (2023) Leptomeningeal dissemination in pediatric brain tumors. Neoplasia 39:100898 - DOI - PubMed - PMC
    1. Gaensler E, Purcell D (2012) Spinal neoplasms. In: Brant WE, Clyde AH (Hrsg) Fundamentals of diagnostic radiology. Lippincott Williams and Wilkins, Philadelphia, S 284–298