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Review
. 2023 Aug;63(8):603-608.
doi: 10.1007/s00117-023-01170-3. Epub 2023 Jul 11.

[Secondary tumors following radiation therapy and chemotherapy : Incidence of cavernous hemangiomas]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Secondary tumors following radiation therapy and chemotherapy : Incidence of cavernous hemangiomas]

[Article in German]
Wolfgang Reith et al. Radiologie (Heidelb). 2023 Aug.

Abstract

Problem: There is a risk of developing secondary central nervous system (CNS) tumors after cranial radiation therapy. Meningiomas and pituitary tumors are also increasingly treated with radiation therapy, which means that the risk of secondary tumors from radiation in children and adults must be communicated.

Methods: Studies in children show that radiation causes a 7- to 10-fold increase in subsequent CNS tumors with a cumulative incidence over 20 years ranging from 1.03 to 28.9. The latency period for the occurrence of secondary tumors ranged from 5.5 to 30 years, with gliomas developing after 5-10 years and meningiomas around 15 years after irradiation. The latency period for secondary CNS tumors in adults ranged from 5 to 34 years.

Conclusion: After radiation treatment, tumors can rarely occur as secondary sequelae, mostly meningiomas and gliomas, but also cavernomas. The treatment and long-term results of radiation-induced CNS tumors showed no worse results than primary CNS tumors over the course of time.

Zusammenfassung: PROBLEM: Nach Schädelbestrahlung besteht das Risiko, sekundäre Tumoren des Zentralnervensystems (ZNS) zu entwickeln. Zunehmend werden auch Meningeome und Hypophysentumoren bestrahlt, wodurch das Risiko von Sekundärtumoren durch die Strahlentherapie bei Kindern und Erwachsenen kommuniziert werden muss.

Methodik: In Studien bei Kindern zeigt sich, dass die Bestrahlung eine 7‑ bis 10fache Zunahme nachfolgender ZNS-Tumoren mit einer kumulativen Inzidenz über 20 Jahre im Bereich von 1,03 bis 28,9 bewirkt. Die Latenzzeit für das Auftreten von Sekundärtumoren lag zwischen 5,5 und 30 Jahren, wobei sich Gliome in 5 bis 10 Jahren und Meningeome etwa 15 Jahre nach der Bestrahlung entwickelt haben. Die Latenzzeit für sekundäre ZNS-Tumoren bei Erwachsenen reichte von 5 bis 34 Jahren.

Schlussfolgerung: Nach Bestrahlung können in seltenen Fällen als Sekundärfolgen Tumoren auftreten, meist Meningeome und Gliome, aber auch Kavernome. Die Behandlung und Langzeitergebnisse von strahleninduzierten ZNS-Tumoren zeigten im Verlauf keine schlechteren Ergebnisse als primäre ZNS-Tumoren.

Keywords: Cavernoma; Glioma; Meningioma; Radiation-induced neoplasms; Radiotherapy.

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