[Atlas block and alar ligament lesion-Underestimated or overrated?]
- PMID: 37468617
- PMCID: PMC11420371
- DOI: 10.1007/s00482-023-00731-8
[Atlas block and alar ligament lesion-Underestimated or overrated?]
Abstract
Background: Disorders of the upper cervical spine, most notably lesions of the alar ligament and atlas block, are associated with numerous symptoms, especially as reported in the lay press. Thus, physicians are often confronted with patients who see in them a monocausal origin of complex complaints and hope for a quick remedy.
Objective: This review article presents the currently available evidence-based literature on atlas block and alar ligament lesions in order to adequately appreciate their significance.
Material and methods: Summary and critical evaluation of an extensive review of the literature on the diagnostics, clinical presentation, and treatment of disorders of the upper cervical spine.
Results: The current literature shows that alar ligament lesions are caused only by extremely high-speed trauma and that the reliability of their detection on magnetic resonance imaging (MRI) is moderate at best. As several studies have failed to demonstrate a correlation between symptoms and abnormalities of the alar ligaments on MRI, surgical stabilization of the upper cervical joints is not indicated. The diversity of symptoms associated with atlas block may be explained by the convergence of afferent neurons originating in C1-C3 on several cranial nerve nuclei found in neuroanatomical studies, but this association has yet to be proven. First studies show that highly significant improvements in cervical pain and range of motion can be achieved by means of manual therapy of the upper cervical spine with lasting effects even after 6 months.
Conclusion: The importance of alar ligament lesions has often been overrated in the past; however, a more nuanced multifactorial understanding of the disorder should be conveyed to the patient. An atlas block should be considered mainly as a possible cause of pain and restricted range of motion of the cervical spine and in this context manual therapy can be an effective treatment option.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Störungen der Kopfgelenke – allen voran die Läsion der Ligg. alaria sowie die Blockierung des Atlas – werden insbesondere in der Laienpresse mit zahlreichen Symptomen assoziiert. Dementsprechend häufig werden Ärzte mit Patienten konfrontiert, die darin eine monokausale Ursache komplexer Beschwerden sehen und auf eine schnelle Lösung hoffen.
Fragestellung: Diese Übersicht stellt die aktuell verfügbare evidenzbasierte Literatur zu Atlasblockade und Lig.-alare-Läsion dar, um ihre Bedeutung differenziert einschätzen zu können.
Material und methoden: Zusammenfassung und kritische Bewertung einer umfangreichen Literaturrecherche zu Diagnostik, Symptomatik und Therapie der Atlasblockade und Lig.-alare-Läsion.
Ergebnisse: Die Studienlage zeigt, dass Lig.-alare-Läsionen nur durch extreme Hochrasanztraumata entstehen und im MRT nur mit mäßiger Reliabilität nachgewiesen werden können. Da zudem in mehreren Studien kein Zusammenhang zwischen Symptomen und Auffälligkeiten im MRT gezeigt werden konnte, ist eine operative Stabilisierung der Kopfgelenke nicht indiziert. Die Vielzahl der Symptome bei Atlasblockade kann durch Konvergenz der Afferenzen C1–C3 auf verschiedene Hirnnervenkerne in neuroanatomischen Untersuchungen erklärt werden, der Zusammenhang ist jedoch bisher nicht bewiesen. Erste Studien zeigen eine hochsignifikante Besserung von zervikalen Schmerzen und Bewegungsumfang durch manualtherapeutische Lösung der Blockierung auch 6 Monate nach Behandlung.
Schlussfolgerung: Die Bedeutung der Lig.-alare-Läsion wurde in der Vergangenheit häufig überschätzt, diesbezüglich sollte dem Patienten ein differenziertes, multifaktorielles Krankheitsbild vermittelt werden. Die Atlasblockade ist in erster Linie als mögliche Ursache von Schmerzen und Bewegungseinschränkungen der Halswirbelsäule zu sehen, in diesem Kontext ist manuelle Therapie eine wirksame Option.
Keywords: Alar ligament tear; Hypermobility; Instability; Segmental hypomobility; Upper cervical joints.
© 2023. The Author(s).
Figures
Similar articles
-
A geometrical model of vertical translation and alar ligament tension in atlanto-axial rotation.Eur Spine J. 2012 Aug;21(8):1575-9. doi: 10.1007/s00586-012-2209-z. Epub 2012 Mar 2. Eur Spine J. 2012. PMID: 22382726 Free PMC article.
-
Functional MR imaging of the craniocervical junction. Correlation with alar ligaments and occipito-atlantoaxial joint morphology: a study in 50 asymptomatic subjects.Schweiz Med Wochenschr. 2000 May 6;130(18):645-51. Schweiz Med Wochenschr. 2000. PMID: 10846756
-
Viscoelasticity of the alar and transverse ligaments.Eur Spine J. 1992 Dec;1(3):178-84. doi: 10.1007/BF00301310. Eur Spine J. 1992. PMID: 20054935
-
Isolated unilateral rupture of the alar ligament.J Neurosurg Pediatr. 2014 May;13(5):541-7. doi: 10.3171/2014.2.PEDS13527. Epub 2014 Mar 28. J Neurosurg Pediatr. 2014. PMID: 24679079 Review.
-
Calcification of the alar ligament of the cervical spine: imaging findings and clinical course.Skeletal Radiol. 2001 May;30(5):295-7. doi: 10.1007/s002560100325. Skeletal Radiol. 2001. PMID: 11407723 Review.
References
-
- https://atlantomed.eu/de/. Zugegriffen: 20. Okt. 2022
-
- Antinnes JA, Dvorak J, Hayek J et al (1994) The value of functional computed tomography in the evaluation of soft-tissue injury in the upper cervical spine. Eur Spine J 3:98–101 - PubMed
-
- Arlt AC, Steinmetz J (2004) Cervical myelopathy as a complication of rheumatoid arthritis. Z Rheumatol 63:281–295 - PubMed
-
- Bischoff HP, Moll HH (2018) Lehrbuch der Manuellen Medizin, 7. Aufl. Spitta, Balingen
Publication types
MeSH terms
LinkOut - more resources
Full Text Sources
Medical
Research Materials
Miscellaneous