Instabilities and Osteoarthritis of the Sternoclavicular Joint
- PMID: 37647924
- DOI: 10.1055/a-2109-3190
Instabilities and Osteoarthritis of the Sternoclavicular Joint
Abstract
Injury to the sternoclavicular joint (SCG) is very rare, accounting for 3% of shoulder injuries and < 1% of instabilities. Consequently, both the treatment of acute instabilities and their subsequent states (chronic instabilities/SCG arthrosis) are controversial. While treatment has so far been mostly conservative, in recent years there has been a trend towards surgical therapy.Considerable violence, such as that found in traffic accidents or contact sports, can tear the extremely stable ligaments between the medial clavicle and sternum. While anterior dislocation is easier to reduce in most cases, instability remains in up to 50% of cases. In most cases, posterior instability requires rapid reduction, particularly due to the anatomical proximity to important cardio-pulmonary structures. If this succeeds, the rate of persistent instabilities is low. For chronic instability, reconstruction/augmentation of the ligament apparatus with tendon grafts in the "Figure of 8 configuration" has proven to be the standard technique in recent years.
Die Verletzung des Sternoklavikulargelenks (SCG) ist mit 3% der Schulterverletzungen und < 1% der Instabilitäten eine sehr seltene Verletzung. Folglich wird sowohl die Versorgung akuter Instabilitäten wie auch ihrer Folgezustände (chronische Instabilitäten/SCG-Arthrose) kontrovers diskutiert. Erfolgte bisher die Behandlung zumeist konservativ, so ist in den letzten Jahren eine Tendenz zur operativen Therapie zu erkennen. Durch erhebliche Gewalteinwirkung, wie sie bei Verkehrsunfällen oder Kontaktsportarten zu finden ist, kann es zur Zerreißung des an sich äußerst stabilen Bandapparates zwischen medialer Klavikula und Sternum kommen. Während die anteriore Luxation in den meisten Fällen leichter zu reponieren ist, verbleibt in bis zu 50% der Fälle eine Instabilität. Die posteriore Instabilität bedarf in den meisten Fällen – insbesondere auch aufgrund der anatomischen Nähe zu wichtigen kardiopulmonalen Strukturen – einer raschen Reposition. Sofern dies gelingt, ist die Rate persistierender Instabilitäten gering. Für die chronischen Instabilitäten hat sich in den letzten Jahren die Rekonstruktion/Augmentation des Bandapparates mit Sehnengrafts in der „Figure-of-8-Konfiguration“ als Standardtechnik erwiesen. Für die Arthrose des SCG kommen OP-Techniken wie die Resektion des medialen Klavikulaendes dann in Betracht, wenn die konservative Therapie als gescheitert anzusehen ist.
Thieme. All rights reserved.
Conflict of interest statement
Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Similar articles
-
Easy and safe: a new surgical fixation technique for acute and chronic anterior instabilities of the sternoclavicular joint: technique and results.J Shoulder Elbow Surg. 2025 Mar;34(3):e165-e174. doi: 10.1016/j.jse.2024.06.016. Epub 2024 Aug 5. J Shoulder Elbow Surg. 2025. PMID: 39111688
-
[Injuries of the sternoclavicular joint].Unfallchirurg. 2020 Nov;123(11):879-889. doi: 10.1007/s00113-020-00888-2. Unfallchirurg. 2020. PMID: 33048209 German.
-
[Surgical treatment of sternoclavicular joint instability with tenodesis].Oper Orthop Traumatol. 2015 Aug;27(4):369-75. doi: 10.1007/s00064-014-0310-7. Epub 2015 Apr 23. Oper Orthop Traumatol. 2015. PMID: 25900828 German.
-
Management of traumatic sternoclavicular joint injuries.J Am Acad Orthop Surg. 2011 Jan;19(1):1-7. doi: 10.5435/00124635-201101000-00001. J Am Acad Orthop Surg. 2011. PMID: 21205762 Review.
-
Balser Plate Stabilization for Traumatic Sternoclavicular Instabilities or Medial Clavicle Fractures: A Case Series and Literature Review.Orthop Surg. 2020 Dec;12(6):1627-1634. doi: 10.1111/os.12726. Epub 2020 Sep 6. Orthop Surg. 2020. PMID: 32893491 Free PMC article. Review.
Cited by
-
Acromioclavicular and sternoclavicular joint injuries in contact sports: a narrative review of conservative and surgical treatments.Ann Jt. 2025 Jul 30;10:31. doi: 10.21037/aoj-25-19. eCollection 2025. Ann Jt. 2025. PMID: 40791903 Free PMC article. Review.
References
Publication types
MeSH terms
LinkOut - more resources
Full Text Sources
Medical