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Review
. 2023 Oct;120(10):1056-1059.
doi: 10.1007/s00347-023-01914-5. Epub 2023 Sep 18.

[Münster standard: modified Paul® implantation in a condition following Preserflo® MicroShunt implantation. Video article]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Münster standard: modified Paul® implantation in a condition following Preserflo® MicroShunt implantation. Video article]

[Article in German]
Viktoria C Brücher et al. Ophthalmologie. 2023 Oct.

Abstract

Objective of surgery: The aim of this surgical technique is the modified placement of a Paul® implant (Fa. Advanced Ophthalmic Innovations, Singapur) in eyes after failure of Preserflo® MicroShunt (Fa. Santen, Osaka, Japan) implantation for the best possible adjustment of the intraocular pressure.

Indications: The technique presented here is intended for patients suffering from more complex glaucomas, which were unsuccessfully previously treated with a Preserflo® Microshunt (Santen Inc.).

Surgical technique: The special feature of the Münster standard is the choice of the surgical field and the waiver of a further tunnel placement. The patients receive a Paul® implant in the same quadrant as the previously inserted Preserflo® MicroShunt implant (superior temporal). The latter is explanted after preparation of the conjunctiva and priming of the Paul® implant with a Prolene 6.0 suture and fixation of the plate. In order to carry out the implantation of the Paul® tube through the existing 25-gauge tunnel, the latter is dilated laterally with an iris spatula under positioning of the anterior chamber. A surgical video, which is available online, shows the surgical technique in detail. ADVANTAGES OF THE MüNSTER STANDARD: The superior temporal surgical access promises easier handling. The fact that there is no need for a new tunnel effectively saves surgery time and is expected to reduce endothelial cell loss as only one tube remains in place in comparison to two anterior chamber tubes.

Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Ziel dieser Operationstechnik ist die modifizierte Anlage eines PAUL®-Implantates (Fa. Advanced Ophthalmic Innovations, Singapur) in Augen nach PreserFlo® MicroShunt(Fa. Santen, Osaka, Japan)-Implantatversagen zur bestmöglichen Augeninnendruckeinstellung.

Indikationen: Die Operationsindikation bezieht sich auf komplexere Glaukome, die bereits erfolglos mittels PreserFlo® MicroShunt operiert wurden.

Operationstechnik: Die Besonderheiten des Münsteraner Standards sind die Wahl des Operationsgebietes und der Verzicht auf eine weitere Tunnelneuanlage. Die Patienten erhalten eine PAUL®-Implantation im selben Quadranten der zuvor erfolgten PreserFlo® MicroShunt-Implantation (superior-temporal). Nach Präparation der Bindehaut, Priming des PAUL®-Implantates mittels Prolene‑6.0‑Faden und Fixierung der Platte erfolgt die Explantation des PreserFlo® MicroShunt. Um die Implantation des PAUL®-Schlauchs durch den alten 25-Gauge-Tunnel zu vollziehen, wird dieser mittels Irisspatel unter Vorderkammerstellung seitlich dilatiert. Anhand eines Operationsvideos, das online zur Verfügung steht, wird die Operationstechnik detailliert dargestellt. VORTEILE DES MüNSTERANER STANDARDS: Der operative Zugang temporal-superior verspricht ein leichteres Handling, der Verzicht auf eine Tunnelneuanlage spart effektive Operationszeit. Weniger Endothelzellverluste bei nur einem liegenden Schlauch im Vergleich zu 2 Vorderkammerschläuchen sind potenziell zu erwarten.

Keywords: Glaucoma drainage implant; Implant failure; Intraocular pressure; Surgical indications; Surgical technique.

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References

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