[Pulmonary arterial hypertension in congenital heart disease - Part I]
- PMID: 37963485
- DOI: 10.1055/a-2146-7434
[Pulmonary arterial hypertension in congenital heart disease - Part I]
Abstract
The number of adults with congenital heart disease (CHD) is steadily rising and amounts to approximately 360,000 in Germany. CHD is often associated with pulmonary arterial hypertension (PAH), which may develop early in untreated CHD. Despite timely treatment of CHD, PAH often persists or recurs in older age and is associated with significant morbidity and mortality.The revised European Society of Cardiology/European Respiratory Society 2022 guidelines for the diagnosis and treatment of PH represent a significant contribution to the optimized care of those affected. However, the topic of "adults with congenital heart defects" is addressed only relatively superficially in these guidelines. Therefore, this article addresses the perspective of congenital cardiology in greater depth.
Die Zahl der Erwachsenen mit angeborenen Herzfehlern (AHF) steigt ständig und liegt in Deutschland aktuell bei etwa 360.000. AHF sind häufig mit einer pulmonalarteriellen Hypertonie (PAH) assoziiert, die sich bei unbehandelten AHF teils schon frühzeitig entwickelt. Trotz einer zeitgerechten Behandlung des AHF persistiert eine PAH nicht selten bzw. entwickelt sich im höheren Lebensalter neu und ist mit erheblicher Morbidität und Letalität behaftet.Die überarbeiteten Leitlinien der European Society of Cardiology/European Respiratory Society 2022 für die Diagnose und Behandlung der PAH stellen einen wesentlichen Beitrag zur optimierten Versorgung der Betroffenen dar. Im vorliegenden Artikel soll der Abschnitt zur PAH assoziiert mit AHF aus den Leitlinien zusammengefasst und kommentiert werden.
Thieme. All rights reserved.
Conflict of interest statement
Harald Kaemmerer: Unabhängig von diesem Manuskript Sponsorship and honoraria Janssen/Johnson & Johnson; Bristol Myers Squibb. Steering Board COMPERA International.Gerhard Paul Diller: Advisory consultancy work for Janssen/Johnson & Johnson.Ingo Dähnert: Proctortätigkeit für Occlutech und Medtronic, Studien für Janssen und Novartis, Advisory Board für Actelion/Janssen.Christina A. Eichstaedt: C.A.E. ist Miterfinderin des europäischen Patents (EP3507380) “Gene panel specific for pulmonary hypertension and its uses”. CAE hat von msd Vortragshonorare erhalten, unabhängig von dieser Arbeit.Andreas Eicken: keine Interessenkonflikte.Annika Freiberger: keine Interessenkonflikte.Sebastian Freilinger: keine Interessenkonflikte.Ralf Geiger: keine Interessenkonflikte.Matthias Gorenflo: Advisory Board für Janssen.Ekkehard Grünig: E.G. hat Honorare für Vorträge/Konsultationen von Bayer/MSD, Ferrer, GEBRO, GSK, Janssen und OMT erhalten. Forschungsförderung für klinische Studien wurde von Acceleron, Actelion, BayerHealthCare, MSD, Bellerophon, GossamerBio, Janssen, Novartis, OMT, Pfizer, REATE und United Therapeutics erhalten.Alfred Hager: Unabhängig von diesem Manuskript erhielt A.H. Reisekostenerstattungen von Actelion, Pfizer, GlaxoSmithKline, Lilly und OMT; Rednergelder von Encysive, Pfizer, Actelion, Medtronic, Schiller, GlaxoSmithKline, OMT, AOP Orphan und Janssen; Autorenvergütungen von Actelion; Beraterhonorare von Actelion, Bayer, Ethypharm und GlaxoSmithKline; er hält Aktien von Gilead, Merck Inc., Merck KGaA, Johnson &Johnson, Pfizer, Abbvie und Takeda.Ulrike Herberg: keine Interessenkonflikte.Michael Huntgeburth: Honorare Advisory-Board Janssen-Cilag, Johnson & Johnson.Ann-Sophie Kaemmerer: keine Interessenkonflikte.Rainer Kozlik-Feldmann: Teaching Kurse für Occlutech, Proktortätigkeit für Abbott (Amplatzer).Astrid E. Lammers: CEC chair and advisory consultancy work for Janssen/Johnson & Johnson.Nicole Nagdyman: keine Interessenkonflikte.Sebastian Michel: keine Interessenkonflikte.Kai Helge Schmidt: Vortragshonorare von Janssen, MSD und Abbott.Anselm Uebing: keine Interessenkonflikte.Fabian von Scheidt: keine Interessenkonflikte.Christian Apitz: Honorare Janssen.
Similar articles
-
[Pulmonary hypertension in adults with congenital heart disease in light of the 2022-ESC-PAH guidelines - Part II: Supportive therapy, special situations (pregnancy, contraception, non-cardiac surgery), targeted pharmacotherapy, organ transplantation, special management (shunt lesions, left ventricular disorders, univentricular hearts), interventions, intensive care, follow-up, future perspectives].Pneumologie. 2024 Aug;78(8):566-577. doi: 10.1055/a-2274-1025. Epub 2024 May 24. Pneumologie. 2024. PMID: 38788761 Review. German.
-
Pulmonary hypertension in adults with congenital heart defects (ACHDs) in light of the 2022 ESC PAH guidelines-part II: supportive therapy, special situations (pregnancy, contraception, non-cardiac surgery), targeted pharmacotherapy, organ transplantation, special management (shunt lesion, left ventricular disease, univentricular hearts), interventions, intensive care, ACHD follow-up, future perspective.Cardiovasc Diagn Ther. 2024 Oct 31;14(5):921-934. doi: 10.21037/cdt-24-167. Epub 2024 Oct 22. Cardiovasc Diagn Ther. 2024. PMID: 39513142 Free PMC article. Review.
-
Pulmonary hypertension in adults with congenital heart defects (ACHDs)-in light of the 2022 ESC PAH guidelines-part I: definition, epidemiology, classification, diagnostics, genetics, risk stratification and follow-up, gender aspects.Cardiovasc Diagn Ther. 2024 Oct 31;14(5):935-948. doi: 10.21037/cdt-24-148. Epub 2024 Oct 22. Cardiovasc Diagn Ther. 2024. PMID: 39513141 Free PMC article. Review.
-
Pulmonary vasodilators can lead to various complications in pulmonary "arterial" hypertension associated with congenital heart disease.Heart Vessels. 2020 Sep;35(9):1307-1315. doi: 10.1007/s00380-020-01604-1. Epub 2020 Apr 13. Heart Vessels. 2020. PMID: 32285188 Free PMC article.
-
[Pulmonary hypertension in grown-ups with congenital heart disease: Recommendations of the Cologne Consensus Conference 2016].Dtsch Med Wochenschr. 2016 Oct;141(S 01):S70-S79. doi: 10.1055/s-0042-114530. Epub 2016 Oct 19. Dtsch Med Wochenschr. 2016. PMID: 27760453 Review. German.
Cited by
-
Overweight and Obesity in Adults with Congenital Heart Disease and Heart Failure: Real-World Evidence from the PATHFINDER-CHD Registry.J Clin Med. 2025 Jun 27;14(13):4561. doi: 10.3390/jcm14134561. J Clin Med. 2025. PMID: 40648934 Free PMC article.
-
PATHFINDER-CHD: prospective registry on adults with congenital heart disease, abnormal ventricular function, and/or heart failure as a foundation for establishing rehabilitative, prehabilitative, preventive, and health-promoting measures: rationale, aims, design and methods.BMC Cardiovasc Disord. 2024 Mar 26;24(1):181. doi: 10.1186/s12872-024-03833-y. BMC Cardiovasc Disord. 2024. PMID: 38532336 Free PMC article.
-
Pathogenic SMAD6 variants in patients with idiopathic and complex congenital heart disease associated pulmonary arterial hypertension.NPJ Genom Med. 2025 Mar 25;10(1):28. doi: 10.1038/s41525-025-00484-6. NPJ Genom Med. 2025. PMID: 40133303 Free PMC article.
Publication types
MeSH terms
LinkOut - more resources
Full Text Sources
Medical