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. 2024 Mar;63(3):295-302.
doi: 10.1007/s00120-024-02297-4. Epub 2024 Feb 20.

[Imaging in nephroureterolithasis]

[Article in German]
Affiliations

[Imaging in nephroureterolithasis]

[Article in German]
Julia Peters et al. Urologie. 2024 Mar.

Abstract

In the acute diagnostics of a suspected nephroureterolithiasis, ultrasonography should be the examination modality of choice. In cases of suspected urolithiasis, unclear flank pain with fever or in cases of a solitary kidney, a noncontrast computed tomography (CT) scan should always subsequently be performed. If the sonography findings are inconclusive in pregnant women a magnetic resonance imaging (MRI) examination can be considered. If there are indications for urinary diversion, a retrograde imaging study should be performed as part of the urinary diversion. This or CT imaging is also suitable for preinterventional imaging before shock wave lithotripsy, percutaneous nephrolithotomy or ureteroscopy. Postinterventional imaging is not always necessary and sonography is often sufficient. In a conservative treatment approach an abdominal plain X‑ray can be used for follow-up assessment.

In der Akutdiagnostik bei Verdacht auf Nephroureterolithiasis sollte die Sonographie die Untersuchungsmodalität der Wahl darstellen. Bei Verdacht auf Urolithiasis, unklarem Flankenschmerz mit Fieber oder bei einer Einzelniere sollte darauffolgend immer eine Nativ-CT (Computertomographie) durchgeführt werden. Bei Schwangeren kann bei nicht eindeutigen Sonographiebefunden auf eine Magnetresonanztomographieuntersuchung zurückgegriffen werden. Wird die Indikation zur Harnableitung gestellt, sollte eine retrograde Darstellung im Rahmen der Harnableitung durchgeführt werden. Diese oder die CT eignen sich auch zur präinterventionellen Bildgebung vor Stoßwellenlithotripsie, perkutaner Nephrolithotomie oder Ureteroskopie. Eine postinterventionelle Bildgebung ist nicht immer notwendig, und oft ist hier die Sonographie ausreichend. Bei einem konservativen Therapieprozedere kann die Abdomenleeraufnahme zur Verlaufskontrolle zu Rate gezogen werden.

Keywords: Emergency diagnostics; Kidney calculi; Low-dose CT; Radiation exposure; Ultrasonography.

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References

Literatur

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