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Review
. 2024 Apr;72(4):225-230.
doi: 10.1007/s00106-024-01430-1. Epub 2024 Feb 20.

[Decision-making in the treatment of chronic rhinosinusitis with nasal polyps in the era of biologics]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Decision-making in the treatment of chronic rhinosinusitis with nasal polyps in the era of biologics]

[Article in German]
Anna S Hoffmann et al. HNO. 2024 Apr.

Abstract

Chronic rhinosinusitis is one of the most common chronic diseases in the population. Chronic rhinosinusitis with nasal polyps (CRSwNP) in adults is predominantly characterized by a type 2 inflammatory endotype. If sufficient control cannot be achieved through primary drug therapy, surgical intervention is usually recommended as the next stage of treatment. Nowadays, various biologics are available that have been or will be approved for use in these patients. This review summarizes the presentations from the 29th Congress of the European Rhinologic Society in Sofia 2023 and the latest findings on decision-making in the treatment of CRSwNP. Standard therapy with medication and sinus surgery fails in some patients with CRSwNP. Biologics that act on the type 2 inflammatory pathway led to a reduction in the nasal polyp score (NPS), an improvement in nasal obstruction, and an improvement in quality of life without significant side effects. Biomarkers such as total IgE, serum eosinophils, and Osteoprotegerin (OPG) can provide indications of the success of the treatment. In summary, it can be said that for many patients with recurrent CRSwNP, a combination of paranasal sinus surgery and treatment with a biologic that is precisely tailored to the patient's endotype is the best option. However, the question of which surgical approach and which biologic at which time and for which patient is still ongoing and requires further studies.

Die chronische Rhinosinusitis ist eine der häufigsten chronischen Erkrankungen in der Bevölkerung. Die chronische Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) bei Erwachsenen ist überwiegend durch einen entzündlichen Endotyp vom Typ 2 gekennzeichnet. Wenn keine ausreichende Kontrolle durch die primäre medikamentöse Therapie erreicht werden kann, wird als nächste Therapiestufe i. d. R. ein chirurgischer Eingriff empfohlen. Inzwischen stehen verschiedene Biologika zur Verfügung, die für den Einsatz bei diesen Patient:innen zugelassen wurden oder werden. In dieser Übersichtsarbeit werden die Vorträge vom 29. Kongress der European Rhinologic Society in Sofia 2023 und die neuesten Erkenntnisse zur Entscheidungsfindung bei der Behandlung der CRSwNP zusammengefasst. Die Standardtherapie mit Medikamenten und Nasennebenhöhlenoperationen versagt bei einigen Patient:innen mit CRSwNP. Biologika, die auf den Entzündungsweg des Typs 2 einwirken, führten zu einer Verringerung des Nasal Polyp Score (NPS), einer Verbesserung der nasalen Obstruktion und einer Verbesserung der Lebensqualität ohne wesentliche Nebenwirkungen. Biomarker wie das Gesamt-IgE, die Eosinophilen im Serum und das Osteoprotegerin (OPG) können Hinweise auf den Therapieerfolg geben. Zusammenfassend kann man sagen, dass für viele Patient:innen mit einer rezidivierenden CRSwNP eine Kombination aus Nasennebenhöhlenchirurgie und der Therapie mit einem Biologikum, welches genau auf den Endotyp der Patient:innen abgestimmt ist, die optimale Behandlungsstrategie sein wird. Die Frage, welcher chirurgische Ansatz und welches Biologikum zu welchem Zeitpunkt und für welche Patient:in, ist jedoch noch nicht abgeschlossen und bedarf weiterer Studien.

Keywords: Biomarkers; Duration of treatment; Inflammation; Surgical endoscopy; Treatment failure.

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