Pediatric Mycoplasma Pneumonia: The Radiographic Patterns and Review of the Literature
- PMID: 38428467
- DOI: 10.1055/a-2251-5789
Pediatric Mycoplasma Pneumonia: The Radiographic Patterns and Review of the Literature
Abstract
Purpose: The purpose of the present paper was to evaluate the clinical and chest radiographic features of pediatric patients with serologically proven Mycoplasma pneumoniae pneumonia.
Materials and methods: The clinical records and chest radiographs of 55 consecutive patients (28 male, 27 female) with serologically positive IgG mycoplasma pneumonia were reviewed. The pneumonic infiltrates were described on chest radiography into 3 different patterns as a peribronchovascular infiltration, reticulonodular infiltration and consolidation.
Results: More than 91% of patients presented with cough and 70% of patients had fever. Chest radiographs displayed three different patterns: (i) peribronchovascular infiltration (n=33, 60%); (ii) reticulonodular infiltration (n=12, 22%); (iii) consolidation (n=10, 18%). Bilateral peribronchovascular infiltration in central and middle lung zones were frequently seen (n=33, 60%). Other radiological features were unilateral lesions in 51% of patients, pleural effusion in 18%, and hilar lymphadenopathy in 20%.
Conclusion: There are various radiological features of mycoplasma pneumonia in children. Bilateral peribronchovascular infiltration confined to central and middle lung regions seems to be more closely associated with mycoplasma infection.
ZIEL: Ziel der vorliegenden Arbeit war es, die klinischen und radiologischen Merkmale der Lunge von Kindern mit serologisch nachgewiesener Pneumonie durch Mycoplasma pneumoniae (MP) zu prüfen.
Material und methoden: Die klinischen Aufzeichnungen und Röntgenaufnahmen des Thorax von 55 konsekutiven Patienten (28 männlich, 27 weiblich) mit Mykoplasmen-Pneumonie mit positivem MC-IgG-Antikörpernachweis wurden ausgewertet. Die pneumonischen Infiltrate wurden auf Röntgenaufnahmen des Thorax in 3 verschiedene radiologische Erscheinungsbilder eingeteilt: peribronchovaskuläre Infiltrate, retikulonoduläre Infiltrate und Konsolidierung.
Ergebnisse: 91% der Patienten stellten sich mit Husten und 71% der Patienten mit Fieber vor. Die Röntgenaufnahmen des Thorax zeigten drei verschiedene Pathologien: (i) peribronchovaskuläre Infiltrate (n=33, 60%); (ii) retikulonoduläre Infiltrate (n=12, 22%); (iii) Konsolidierung (n=10, 18%). Bilaterale peribronchovaskuläre Infiltrate in zentralen und mittleren Lungenabschnitten wurden am häufigsten beobachtet (n=33, 60%). Andere radiologische Merkmale waren einseitige Läsionen bei 51% der Patienten, Pleuraergüsse bei 18% und hiläre Lymphadenopathie bei 20%.
Schlussfolgerung: Es gibt verschiedene radiologische Merkmale einer Mykoplasmen-Pneumonie im Kindesalter. Bilaterale peribronchovaskuläre Infiltrate, die auf zentrale und mittlere Lungenregionen beschränkt sind, scheinen enger mit einer Mykoplasmen-Pneumonie assoziiert zu sein.
Thieme. All rights reserved.
Conflict of interest statement
The authors declare that they have no conflict of interest.
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