[Myasthenia gravis-Gender aspects and family planning]
- PMID: 38499774
- DOI: 10.1007/s00115-024-01640-6
[Myasthenia gravis-Gender aspects and family planning]
Abstract
Background: There is evidence that gender-specific differences can influence the diagnostics, treatment and long-term disease course of myasthenia gravis (MG). In women the diagnosis is often made during childbearing age.
Objective: Gender-specific differences in MG and relevant aspects in routine clinical practice are presented. In addition, current studies on family planning, pregnancy and childbirth in MG are highlighted and treatment recommendations are derived.
Material and methods: Narrative literature review.
Results: In addition to sociodemographic data, gender-specific differences encompass clinical as well as paraclinical factors, such as disease severity and antibody status. With few exceptions pregnancy is possible with good maternal and neonatal outcome. During pregnancy and peripartum, children of MG patients should be closely monitored for early detection and treatment of potential syndromes caused by diaplacental transfer of maternal antibodies.
Conclusion: Gender-specific factors can influence the course of MG. Adequate medical counselling and multidisciplinary collaboration are essential for MG patients who wish to have children.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Bei der Myasthenia gravis (MG) gibt es Hinweise, dass geschlechtsspezifische Unterschiede Diagnostik, Therapie und den langfristigen Erkrankungsverlauf beeinflussen können. Bei Frauen erfolgt die Diagnosestellung häufig im gebärfähigen Alter.
Ziel der arbeit: Geschlechtsspezifische Unterschiede bei MG und relevante Aspekte im klinischen Alltag werden dargestellt. Es werden aktuelle Studien zu Kinderwunsch, Schwangerschaft und Geburt bei MG beleuchtet und Therapieempfehlungen abgeleitet.
Material und methoden: Narrativer Literaturreview.
Ergebnisse: Geschlechtsspezifische Unterschiede finden sich neben soziodemographischen Daten auch für klinische und paraklinische Faktoren wie Krankheitsschwere und Antikörperstatus. Mit wenigen Ausnahmen ist eine Schwangerschaft mit gutem maternalem und neonatalem Outcome möglich. Während der Schwangerschaft sowie peripartal sollten Kinder von MG-Patientinnen engmaschig monitoriert werden, um potenzielle Erkrankungen, die durch einen diaplazentaren Übertritt maternaler Antikörper hervorgerufen werden, frühzeitig zu erkennen und therapieren.
Schlussfolgerung: Geschlechtsspezifische Faktoren können den Erkrankungsverlauf der MG beeinflussen. Die adäquate ärztliche Beratung und multidisziplinäre Zusammenarbeit ist essenziell für MG-Patientinnen mit Kinderwunsch.
Keywords: Arthrogryposis multiplex congenita; Childbirth; Gender; Pregnancy; Transient neonatal myasthenia gravis.
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References
Literatur
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