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. 2024 May;64(5):357-365.
doi: 10.1007/s00117-024-01291-3. Epub 2024 Mar 28.

[Congenital pulmonary malformations : Diagnosis and treatment]

[Article in German]
Affiliations

[Congenital pulmonary malformations : Diagnosis and treatment]

[Article in German]
M Dohna et al. Radiologie (Heidelb). 2024 May.

Abstract

Performance: Congenital pulmonary malformations (CPM) are rare and can be associated with high morbidity. Clinical presentation, diagnostic procedures, imaging, and therapy of CPM are discussed.

Achievements: Today, most CPM can be diagnosed prenatally by ultrasound. Postnatally, respiratory symptoms up to respiratory failure and recurrent lower respiratory tract infection are typical findings. Due to low diagnostic accuracy of chest x‑ray in CPM, all children with prenatal diagnosis of CPM or postnatally suspected CPM should undergo cross-sectional imaging.

Practical recommendations: Based on imaging alone, the various subtypes of CPM cannot be definitively differentiated, which is why histological confirmation remains the gold standard. Surgical resection is the standard of care with minimally invasive procedures increasingly being employed. In certain situations, a watch-and-wait approach is possible.

Zusammenfassung: LEISTUNGSFäHIGKEIT: Kongenitale Lungenfehlbildungen (KL) sind selten und können mit einer hohen Morbidität einhergehen. Klinik, diagnostisches Vorgehen, Bildmorphologie und Therapie werden diskutiert.

Bewertung: Die meisten kongenitalen Lungenfehlbildungen werden heutzutage pränatal durch Ultraschall diagnostiziert. Postnatal sind respiratorische Symptome bis zum respiratorischen Versagen und rezidivierende Infektionen typisch. Wegen der geringen diagnostischen Aussagekraft der konventionellen Röntgenuntersuchung sollten alle Kinder mit pränatal diagnostizierter oder postnatal vermuteter kongenitaler Lungenfehlbildung eine Schnittbildgebung des Thorax erhalten. EMPFEHLUNG FüR DIE PRAXIS: Anhand der Bildgebung können die verschiedenen Unterformen der kongenitalen Lungenfehlbildungen nicht mit Sicherheit abgegrenzt werden, so dass eine histologische Diagnosesicherung der Goldstandard ist. Kongenitale Lungenfehlbildungen werden meistens reseziert, wobei zunehmend minimal-invasive Verfahren zum Einsatz kommen. Auch ein Watch-and-wait-Ansatz ist unter bestimmten Voraussetzungen vertretbar.

Keywords: Bronchogenic cyst; Bronchopulmonary sequestration; Congenital lobar emphysema; Congenital lobar overinflation; Lung sequestration.

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References

Literatur

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