Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
. 2024 Apr;86(4):263-273.
doi: 10.1055/a-2233-6168. Epub 2024 Apr 5.

[Travel time to memory clinics in Bavaria: A geographical analyses within the framework of digiDEM Bayern]

[Article in German]
Affiliations

[Travel time to memory clinics in Bavaria: A geographical analyses within the framework of digiDEM Bayern]

[Article in German]
Jana Rühl et al. Gesundheitswesen. 2024 Apr.

Abstract

Background: Memory clinics can contribute significantly to a qualified diagnosis of dementia. Since the accessibility of medical facilities is an important predictor for their utilisation, the aim of this study was to determine the accessibility of memory clinics for persons with dementia in Bavaria.

Methods: We used a Geographic Information System (GIS) to determine travel times to the nearest memory clinic for all Bavarian municipalities based on OpenStreetMap road network data.

Results: The majority of the modelled persons with dementia in Bavaria (40%; n = 93,950) live in communities with an average travel time of 20 to 40 minutes to the nearest memory clinic. Almost 7,000 (3%) require more than one hour. Especially persons from rural communities have to travel significantly longer distances than people from urban areas.

Conclusion: In view of demographic developments, there is an urgent need for memory clinics to be accessible throughout the country for all persons with dementia, regardless of where they live. The systematic development of memory clinics in areas with long travel times or the establishment of mobile diagnostic services could help to improve dementia care.

Hintergrund: Gedächtnisambulanzen können maßgeblich zu einer qualifizierten Demenzdiagnostik beitragen. Da die Erreichbarkeit medizinischer Einrichtungen ein wichtiger Prädiktor für deren Inanspruchnahme ist, war es Ziel dieser Arbeit, die Erreichbarkeit von Gedächtnisambulanzen für Menschen mit Demenz in Bayern zu ermitteln.

Methodik: Mit Hilfe eines Geographischen Informationssystem (GIS) wurden anhand von OpenStreetMap Straßennetzdaten die Reisezeiten von allen bayerischen Gemeinden zur jeweils nächstgelegenen Gedächtnisambulanz bestimmt.

Ergebnisse: Die Mehrheit der modellierten Anzahl an Menschen mit Demenz in Bayern (40%; n = 93.950) lebt in Gemeinden mit einer durchschnittlichen Fahrtzeit von 20 bis 40 Minuten bis zur nächstgelegenen Gedächtnisambulanz. Knapp 7.000 (3%) benötigen mehr als eine Stunde. Besonders Personen aus ländlichen Gemeinden müssen deutlich längere Fahrtzeiten zurücklegen, als Menschen aus städtischen Gebieten.

Schlussfolgerung: Eine flächendeckend gute Erreichbarkeit von Gedächtnisambulanzen für alle Menschen mit Demenz, unabhängig von ihrem Wohnort ist angesichts der demographischen Entwicklungen dringend geboten. Der gezielte Ausbau von Gedächtnisambulanzen in Gebieten mit langen Fahrtzeiten oder die Bereitstellung von mobilen Diagnostikangeboten könnte dazu beitragen die Versorgungssituation zu verbessern.

PubMed Disclaimer

Conflict of interest statement

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Figures

Abb. 1
Abb. 1
Karte zur Erreichbarkeit von GDA in Bayern (Die Karte in farbiger Darstellung finden Sie zum Download unter: https://digidem-bayern.de/karten-erreichbarkeit-von-gda/ )
Abb. 2
Abb. 2
Szenariensimulation für die Oberpfalz (Die Karte in farbiger Darstellung finden Sie zum Download unter: https://digidem-bayern.de/karten-erreichbarkeit-von-gda/ )
Abb. 3
Abb. 3
Fahrtzeiten zur nächsten GDA für MmD in verschiedenen Beispielszenarien in der Oberpfalz (Die Abbildung in farbiger Darstellung finden Sie zum Download unter: https://digidem-bayern.de/karten-erreichbarkeit-von-gda/ )

References

    1. Nichols E, Steinmetz J D, Vollset S E et al. Estimation of the global prevalence of dementia in 2019 and forecasted prevalence in 2050: an analysis for the Global Burden of Disease Study 2019. The Lancet Public Health. 2022;7:105–125. doi: 10.1016/S2468-2667(21)00249-8. - DOI - PMC - PubMed
    1. Gauthier S, Rosa-Neto P, Morais J A . London: Alzheimer’s Disease International; 2021. World Alzheimer Report 2021.Journey through the diagnosis of dementia.
    1. Eichler T, Thyrian J R, Hertel J et al. Rates of formal diagnosis of dementia in primary care: The effect of screening. Alzheimer's & Dementia: Diagnosis, Assessment & Disease Monitoring. 2015;1:87–93. doi: 10.1016/j.dadm.2014.11.007. - DOI - PMC - PubMed
    1. Wolff F, Dietzel N, Karrer L et al. Zeitgerechte Diagnosestellung bei Menschen mit Demenz: der Bayerische Demenz Survey (BayDem. Gesundheitswesen. 2020;82:23–29. doi: 10.1055/a-1031-9559. - DOI - PubMed
    1. Liss J L, Seleri Assunção S, Cummings J et al. Practical recommendations for timely, accurate diagnosis of symptomatic Alzheimer's disease (MCI and dementia) in primary care: a review and synthesis. J Intern Med. 2021;290:310–334. doi: 10.1111/joim.13244. - DOI - PMC - PubMed

Publication types