Fine scalpel surgery: preserving the dartos muscle in a patient with scrotal and perigenital giant Buschke-Löwenstein tumors
- PMID: 38587714
- DOI: 10.1007/s10354-024-01039-7
Fine scalpel surgery: preserving the dartos muscle in a patient with scrotal and perigenital giant Buschke-Löwenstein tumors
Abstract
Giant condyloma acuminatum (GCA), alternatively referred to as a Buschke-Löwenstein tumor (BLT), is an uncommon, benign, but locally aggressive form of verrucous carcinoma. The condition usually affects the male population under the age of 50 years; however, there have been rare reports of pediatric cases. Various risk factors such as smoking, diabetes, promiscuous behavior, poor hygiene, immunosuppression, and others are linked to the development of this condition. We present the case of a 26-year-old male patient who came to the dermatology department with primary complaints of 10-year-old verrucous tumor formations located in the perigenital and perianal areas. Serological tests for AIDS, hepatitis B, hepatitis C, Chlamydia trachomatis, and syphilis were negative. The routine blood tests were slightly abnormal. Histological verification of condylomata acuminata of Buschke-Löwenstein was made. Given the sensitive areas, surgery was advised. With several fine undermining scalpel excisions, the lesions in the scrotal and perigenital areas were removed and the dartos muscle was preserved. Electrodissection and shave curettage were not performed. The postoperative period passed without complications and no recurrences in the perigenital area were reported. We believe that our case report represents the first documented surgical approach for scrotal Buschke-Löwenstein tumor using exclusively fine undermining scalpel surgery. A brief literature review of the condition is presented, focusing on the currently available treatment options and highlighting the potential effectiveness of the surgical approach.
Das Condyloma acuminatum giganteum („giant condyloma acuminatum“, GCA), auch Buschke-Löwenstein-Tumor (BLT) genannt, ist eine seltene, gutartige, aber lokal aggressive Form des verrukösen Karzinoms. Die Krankheit betrifft i. d. R. die männliche Bevölkerungsgruppe unter 50 Jahren, es liegen jedoch auch seltene Berichte über Fälle bei Kindern vor. Verschiedene Risikofaktoren wie Rauchen, Diabetes, promiskuitives Verhalten, mangelnde Hygiene, Immunsuppression und andere werden mit der Entstehung dieser Krankheit in Verbindung gebracht. Hier wird der Fall eines 26-jährigen männlichen Patienten vorgestellt, der mit primären Beschwerden über verruköse Tumorbildungen im perigenitalen und perianalen Bereich in die dermatologische Abteilung kam. Serologische Tests für AIDS, Hepatitis B, Hepatitis C, Chlamydia trachomatis und Syphilis waren negativ. Routinemäßige Blutuntersuchungen waren leicht abnormal. Es wurde eine histologische Untersuchung der Buschke-Löwenstein-Condylomata acuminata durchgeführt. Aufgrund der empfindlichen Bereiche wurde eine Operation empfohlen. Mehrere feine unterminierende Skalpellexzisionen wurden durchgeführt, um skrotale und perigenitale Läsionen zu entfernen und die Tunica dartos zu erhalten. Elektrodissektion und Shave-Kürettage wurden nicht durchgeführt. Die postoperative Phase verlief ereignislos, und es wurden keine Rezidive im Perigenitalbereich angegeben. Nach Kenntnis der Autoren handelt es sich bei diesem Fallbericht um den ersten dokumentierten chirurgischen Ansatz zur Behandlung des skrotalen Buschke-Löwenstein-Tumors, bei dem nur eine feine unterminierende Skalpelloperation zum Einsatz kommt. Es wird eine kurze Literaturübersicht über die Erkrankung durchgeführt, wobei der Schwerpunkt auf den derzeit verfügbaren Behandlungsoptionen liegt und die potenzielle Wirksamkeit des chirurgischen Ansatzes hervorgehoben wird.
Keywords: Buschke–Löwenstein tumor; Giant condyloma acuminatum; HPV; Penile cancer; Scalpel surgery.
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer-Verlag GmbH Austria, ein Teil von Springer Nature.
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References
-
- Kadouri Y, Nouini Y. La tumeur de Buschke-Löwenstein. Pan Afr Med J. 2020;36:359. https://doi.org/10.11604/pamj.2020.36.359.13292 . - DOI - PubMed - PMC
-
- Elsayed AG, Sola-Rufai ST, Griswold D, Pacioles T. Verrucous carcinoma arising in a long standing Buschke-Löwenstein tumor. Clin Case Rep. 2019;7(4):836–8. https://doi.org/10.1002/ccr3.2029 . - DOI - PubMed - PMC
-
- Chao MW, Gibbs P. Squamous cell carcinoma arising in a giant condyloma acuminatum (Buschke-Lowenstein tumour). Asian J Surg. 2005;28(3):238–40. https://doi.org/10.1016/S1015-9584(09)60352-3 . - DOI - PubMed
-
- Lévy A, Lebbe C. Prise en charge des tumeurs de Buschke-Löwenstein. Ann Urol. 2006;40(3):175–8. https://doi.org/10.1016/j.anuro.2006.02.002 . - DOI
-
- Buschke A. Neisser’s Stereokopischer Atlas. New York: Fischer; 1896.
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