[Update kidney allograft pathology : A better depiction of microvascular inflammation]
- PMID: 38649466
- PMCID: PMC11199282
- DOI: 10.1007/s00292-024-01328-3
[Update kidney allograft pathology : A better depiction of microvascular inflammation]
Abstract
Background: The Banff Foundation produces recommendations for classifying various lesions in renal allografts. Experts gather to update the classification every other year based on new scientific and clinical evidence.
Objectives: This article presents the most important changes incorporated into the new recommendations after the last Banff conference.
Materials and methods: The author of this article personally took part in the Banff conference and the subsequent survey, reported on the activities of a Banff working group (peritubular capillaritis) on-site, and contributed to drafting the recently published meeting report.
Results: Lesions of antibody-mediated kidney allograft rejection (AMR), especially microvascular inflammation, have been part of the diagnostic algorithm for over 20 years. Experts advocated for a simplified AMR algorithm and mindful inclusion of molecular pathological data in the clinicopathological reflection regarding therapeutic decision. A new, more descriptive diagnostic entity-microvascular inflammation, C4d negative and DSA negative-has been introduced into the AMR category to acknowledge this histological constellation and motivate research into this pathophysiologically and immunologically probably different phenotype.
Conclusions: The Banff classification provides a structure for diagnosing kidney transplant pathology. Regular updates serve to adapt to ever-growing knowledge about alloimmunity. Particular challenges are capturing the complexity of various immunological scenarios and ensuring an understandable representation of these in a pathology report.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Banff Foundation erzeugt Empfehlungen für die pathologische Klassifikation variabler Läsionen der Nierentransplantatabstoßung. Alle 2 Jahre versammeln sich Experten, um die Empfehlungen anhand neuer wissenschaftlicher und klinischer Erkenntnisse zu aktualisieren.
Ziel der arbeit: Dieser Beitrag stellt die wichtigsten Änderungen der letzten Banff-Konferenz vor.
Material und methoden: Der Autor dieses Beitrags nahm persönlich an der Banff-Konferenz und der darauffolgenden Umfrage teil, berichtete über die Aktivitäten einer Banff-Arbeitsgruppe (peritubuläre Kapillaritis) vor Ort und wirkte an der Abfassung des rezent veröffentlichen Meeting-Reportes mit.
Ergebnisse: Läsionen der antikörpermediierten Abstoßung (AMR) in Nierentransplantaten und insbesondere die mikrovaskuläre Entzündung sind seit über 20 Jahren Teil des diagnostischen Algorithmus. Ein vereinfachter Algorithmus der AMR und ein vorsichtiger Einschluss molekularpathologischer Daten in die klinisch-pathologische Beurteilung und Therapieentscheidung wurden befürwortet. Eine neue diagnostische Entität – mikrovaskuläre Entzündung, C4d-negativ und donorspezifische Antikörper negativ – wurde in die Kategorie der AMR eingeführt, um diesen pathophysiologisch und immunologisch wahrscheinlich andersartigen Phänotyp anzuerkennen und Forschung hierauf zu motivieren.
Schlussfolgerung: Die Banff-Klassifikation bietet eine Struktur für die Befundung in der Nierentransplantatpathologie. Regelmäßige Aktualisierungen dienen der Anpassung an stets wachsendes Wissen. Besondere Herausforderungen sind dabei, die Komplexität verschiedener immunologischer Situationen zu erfassen und eine verständliche Abbildung davon in einem pathologischen Befund zu gewährleisten.
Keywords: Antibody; Diagnostic recommendations; Gene expression analysis; Kidney transplant biopsy; Rejection.
© 2024. The Author(s).
Figures



Similar articles
-
Microvascular Inflammation of Kidney Allografts and Clinical Outcomes.N Engl J Med. 2025 Feb 20;392(8):763-776. doi: 10.1056/NEJMoa2408835. Epub 2024 Oct 24. N Engl J Med. 2025. PMID: 39450752
-
Reviewing the pathogenesis of antibody-mediated rejection and renal graft pathology after kidney transplantation.Nephrology (Carlton). 2016 Jul;21 Suppl 1:4-8. doi: 10.1111/nep.12777. Nephrology (Carlton). 2016. PMID: 26971899 Review.
-
Early and Late Microvascular Inflammation Have Differing Etiological Causes and Clinical Expression.Transplantation. 2025 Feb 1;109(2):376-385. doi: 10.1097/TP.0000000000005224. Epub 2024 Sep 30. Transplantation. 2025. PMID: 39344003
-
Follow-up biopsies with microvascular inflammation and persistent donor specific antibodies identify ongoing rejection in pediatric kidney transplant recipients.Pediatr Nephrol. 2025 Jul;40(7):2375-2382. doi: 10.1007/s00467-025-06671-y. Epub 2025 Jan 28. Pediatr Nephrol. 2025. PMID: 39873804
-
Banff 2013 update: Pearls and pitfalls in transplant renal pathology.Nephrology (Carlton). 2015 Jul;20 Suppl 2:2-8. doi: 10.1111/nep.12474. Nephrology (Carlton). 2015. PMID: 26031578 Review.
References
Publication types
MeSH terms
LinkOut - more resources
Full Text Sources
Medical