[Staging and systemic treatment of ocular and periocular metastases]
- PMID: 38683363
- DOI: 10.1007/s00347-024-02034-4
[Staging and systemic treatment of ocular and periocular metastases]
Abstract
Metastases of malignant diseases are the most frequent tumors diagnosed in the human eye. They occur in approximately 5-10% of patients with solid tumors during the course of the disease. Their frequency is particularly high in patients with breast and lung cancer. Many highly sensitive periorbital tissues can be affected by the localization of the metastatic lesions and pose a number of clinical challenges. The main goal of the therapy of ocular metastases consists of the control of tumor growth (including the control of other possible manifestations throughout the body), the preservation of the affected eye and the minimization of potential iatrogenic damage to adjacent tissues. Overall, the purpose of this strategy is also to maintain the quality of life and especially the eyes and vision of the patient. Furthermore, pain should be avoided or at least alleviated. Of special importance is the differentiation between a curative or palliative situation. Patients with ocular metastases usually undergo systemic treatment appropriate for the underlying tumor entity, which is often accompanied by concomitant or sequential radiotherapy. In addition to classical chemotherapy, targeted treatment, treatment with monoclonal antibodies and antibody-drug conjugates as well as immunotherapy with checkpoint antibodies are currently available for many cancer types. This review article gives an overview of the currently available treatment options for patients with ocular metastases of solid tumors.
Metastasen bösartiger Erkrankungen sind die häufigsten Tumoren, die im Auge diagnostiziert werden. Sie treten bei ungefähr 5–10 % der Patienten mit soliden Tumoren im Verlauf der Erkrankung auf. Besonders häufig sind diese beim Mammakarzinom und beim Bronchialkarzinom zu finden. Durch die Vielzahl an sehr sensitiven Gewebsstrukturen, die durch die Lokalisation der Metastasen betroffen sein können, kann es hier zu einer Reihe an klinischen Herausforderungen kommen. Die Hauptziele der onkologischen Therapie bei okulären Metastasen bestehen in der Kontrolle des Tumorwachstums (inklusive möglicher neuer Erkrankungsmanifestationsorte), der Erhaltung des betroffenen Auges und der Minimierung an möglichen iatrogenen Schädigungen an den umliegenden Geweben. Insgesamt sollen durch diese Strategie auch die Lebensqualität der Patienten und insbesondere deren Auge sowie möglichst die Sehkraft erhalten werden. Ebenso sollen Schmerzen vermieden oder zumindest gelindert werden. Von Bedeutung ist hier insbesondere die Unterscheidung zwischen einer kurativen und palliativen Situation. Patienten mit okulären Metastasen werden in der Regel mit einer der Tumorentität entsprechenden Systemtherapie behandelt, die oft mit einer parallel durchgeführten oder anschließenden Strahlentherapie kombiniert wird. Für zahlreiche Tumorerkrankungen stehen heute neben der klassischen Chemotherapie auch zielgerichtete Therapien, Therapien mit monoklonalen Antikörpern und Antikörper-Wirkstoff-Konjugaten sowie Immuntherapien mit Checkpointantikörpern zur Verfügung. Im Rahmen dieses Übersichtsartikels soll ein Überblick über die aktuell verfügbaren Optionen bei okulären Metastasen solider Tumorerkrankungen gegeben werden.
Keywords: Chemotherapy; Immunotherapy; Monoclonal antibodies; Targeted treatment; Treatment options.
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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