Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
. 2024 Jun;63(6):551-556.
doi: 10.1007/s00120-024-02337-z. Epub 2024 May 13.

[Renal colic]

[Article in German]
Affiliations

[Renal colic]

[Article in German]
Francois Leboutte et al. Urologie. 2024 Jun.

Abstract

Introduction: Renal colic accounts for 5-10% of all emergency department visits, making it a common condition in acute medicine. The typical clinical presentation is an early indication of urolithiasis.

Diagnosis: Diagnostic measures include laboratory tests, ultrasound, and low-dose noncontrast computed tomography (CT) scans. Kidney, ureter, bladder (KUB) plain film radiography has been widely replaced by low-dose noncontrast CT with similar radiation dosage. In special patient groups such as children or pregnant women, ionizing radiation should be avoided if possible.

Treatment: General measures involve pain management (non-steroidal anti-inflammatory agents, opioids) and empirical antibiotic treatment for suspected bacterial infection. Depending on the location/size of the stone, pharmacological stone expulsion therapy may be considered. In cases of obstructive pyelonephritis or acute renal insufficiency, early urinary drainage (JJ stent/nephrostomy) is recommended. Definitive stone removal may be performed primarily in some cases (rather small and rather distal ureterolithiasis). It is common to schedule stone removal as a secondary intervention.

Zusammenfassung: EINFüHRUNG: Die Steinkolik ist mit 5–10 % aller Vorstellungen in Notaufnahmen ein häufiges Krankheitsbild der Akutmedizin. Die typische Klinik lässt schon früh auf eine Urolithiasis hindeuten.

Diagnostik: Zur Diagnostik gehören Laboruntersuchungen, Sonographie und Low-dose-nativ-CT. Die Nierenleeraufnahme sowie das i.v.-Pyelogramm wurde bei ähnlicher Strahlendosis durch das Low-dose-nativ-CT ersetzt. Bei besonderen Patientengruppen wie Kindern oder Schwangeren soll, wenn möglich, auf ionisierende Strahlung verzichtet werden.

Therapie: Allgemeine Maßnahmen umfassen Schmerzmanagement (nicht-steroidale Antirheumatika [NSAR], Opioide) und Infekttherapie mit empirischer antibiotischer Behandlung, falls eine bakterielle Infektion vermutet wird. Je nach Steinlage/Größe kann eine medikamentöse Steinexpulsionstherapie geplant werden. Bei einer obstruktiven Pyelonephritis oder akuten Niereninsuffizienz sollte eine frühzeitige Harnableitung durchgeführt werden (Harnleiterschiene/Nephrostomie). Eine definitive Steinsanierung kann in manchen Fällen primär erfolgen (bei eher kleinen und eher distalen Steinen), wird jedoch in den meisten Fällen elektiv sekundär geplant.

Keywords: Antibacterial agents; Emergency medicine; Non-steroidal anti-inflammatory agents; Pain management; Urolithiasis.

PubMed Disclaimer

References

Literatur

    1. Chen Z, Prosperi M, Bird VY (2019) Prevalence of kidney stones in the USA: The National Health and Nutrition Evaluation Survey. J Clin Urol 12(4):296–302. https://doi.org/10.1177/2051415818813820 - DOI
    1. Fernando SM, Rochwerg B, Seely AJE (2018) Clinical implications of the third international consensus definitions for sepsis and septic shock (Sepsis-3). Cmaj 190(36):E1058–E1059. https://doi.org/10.1503/cmaj.170149 - DOI - PubMed - PMC
    1. Friese C, Yang J M.-V. K. and M. M. (2019). 乳鼠心肌提取 HHS Public Access. Physiol Behav 46(2):248–256. https://doi.org/10.1001/jama.2016.0289.Developing
    1. Knoll T, Bach T, Humke U, Neisius A, Stein R, Schönthaler M, Wendt-Nordahl G (2016) S2k-Leitlinie zur Diagnostik, Therapie und Metaphylaxe der Urolithiasis (AWMF 043/025): Kurzfassung. Urologe 55(7):904–922. https://doi.org/10.1007/s00120-016-0133-2 - DOI
    1. Kuebker J, Shuman J, Hsi RS, Herrell SD, Miller NL (2019) Radiation From Kidney-Ureter-Bladder Radiographs Is Not Trivial. Urology 125:46–49. https://doi.org/10.1016/j.urology.2018.11.035 - DOI - PubMed

Publication types