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Review
. 2024 Jul;65(7):656-663.
doi: 10.1007/s00108-024-01732-0. Epub 2024 Jun 18.

[Endocrine oncology : An update on surgical treatments]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Endocrine oncology : An update on surgical treatments]

[Article in German]
Kerstin Lorenz. Inn Med (Heidelb). 2024 Jul.

Abstract

Background: In the management of solid tumours, routine concepts are increasingly being transformed into individualized patient treatment. Endocrine surgery is traditionally characterized by resection strategies that are adapted to phenotype and genotype of the underlying disease. As complication rates in surgery correlate with the extent of resection, continuous efforts are made to identify selection criteria in order to limit the extent of surgery without compromising the oncological outcome. The aim is to design risk-stratified precision endocrine surgery.

Materials and methods: A search was carried out in PubMed for new and modern strategies and approaches for oncological endocrine surgery.

Results: Several developments in surgical technique and technology, molecular pathology, medical therapy, and study data identify the potential to adapt the surgical strategy in all areas of endocrine surgery.

Conclusion: According to prevalent data, limited extent of resection in thyroid cancer surgery shows a reduction in complication rates while preserving oncological outcome when adequate selection criteria are implemented. New insights and innovative technologies also influence additional areas in oncological endocrine surgery for parathyroid, adrenal, and neuroendocrine neoplasia. However, the broad practice of these new concepts needs to be evaluated with regard to long-term oncological outcome.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: In der Onkologie werden Therapiekonzepte von der erkrankungstypischen Routinetherapie zunehmend in patientenindividuelle Behandlungen überführt. Insbesondere in der endokrinen Chirurgie sind phänotypisch und genotypisch abgestimmte Resektionsstrategien etabliert. Da die Komplikationsrate mit dem Resektionsausmaß korreliert, wird geprüft, wo eine Limitierung des Resektionsausmaßes ohne Nachteile hinsichtlich des onkologischen Ergebnisses, das heißt hinsichtlich der Rezidivrate und/oder des Gesamtüberlebens, möglich ist und welche Selektionskriterien dabei zugrunde gelegt werden können. Das Ziel ist eine risikostratifizierte endokrine Präzisionschirurgie.

Material und methode: In einer PubMed-Literatursuche wurden neue und moderne Strategien und Zugänge in der onkologischen endokrinen Chirurgie identifiziert.

Ergebnisse: Verschiedene Entwicklungen der Operationstechnik, Molekularpathologie und medikamentösen Therapie sowie Studiendaten weisen in allen Bereichen der endokrinen Chirurgie Möglichkeiten der Anpassung chirurgischer Strategien aus, die zunehmend in die Praxis übernommen werden.

Schlussfolgerung: Limitierte Resektionsformen in der Chirurgie der Schilddrüsenkarzinome haben den Vorteil geringerer Komplikationen und zeigen nach vorläufigen Studiendaten bei adäquaten Selektionskriterien keinen onkologischen Nachteil. Auch bei endokrinen Neoplasien der Nebenschilddrüse oder Nebenniere und bei neuroendokrinen Tumoren wird das chirurgische Vorgehen durch neue Erkenntnisse und Technologien beeinflusst. Die breite Umsetzung dieser Konzepte und Langzeitergebnisse steht derzeit noch aus.

Keywords: Autofluorescence/parathyroid gland; Individualized precision endocrine surgery; Limited resection; Neoplasm grading; Thyroid cancer/neoadjuvant therapy.

PubMed Disclaimer

References

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