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. 2024 Sep;65(9):937-945.
doi: 10.1007/s00108-024-01736-w. Epub 2024 Jul 9.

[Catheter-assisted local lysis therapy for submassive pulmonary embolism]

[Article in German]
Affiliations

[Catheter-assisted local lysis therapy for submassive pulmonary embolism]

[Article in German]
Rainer Waßmer et al. Inn Med (Heidelb). 2024 Sep.

Abstract

Background: Pulmonary embolism is the third most common cardiovascular disease. Interventional treatment options as an alternative to systemic lysis therapy of hemodynamically stable, submassive pulmonary embolisms have received an unprecedented boost in innovation in recent years. The treatment options are heterogeneous and can be roughly divided into local thrombolysis and local thrombectomy. For years in our center we have been carrying out catheter-assisted, locoregional lysis therapy with side-hole lysis catheters and a cumulative dose per pulmonary branch of 10 mg alteplase over 15 h for hemodynamically stable, submassive pulmonary emboli.

Aim: The aim of this retrospective study was to review this therapeutic concept and to collect data on clinical endpoints and possible complications.

Methods: The study included data from 01/2018-03/2023. For this purpose, the patients were selected based on the OPS codes (8.838.60 and 1‑276.0), and the data was collected using the medical records. Biometric data, data on previous illnesses and vital parameters, laboratory chemistry data, CT diagnostic data, echocardiographic data, data on drug treatment and data on complications were collected anonymously.

Results: There was a significant reduction in the strain on the right heart. Peripheral oxygen saturation also improved significantly and heart rate decreased significantly. The complication rate remained low and was almost exclusively limited to access-related problems.

Conclusion: Catheter-assisted, locoregional lysis therapy is a safe and effective treatment method for submassive pulmonary embolism.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Lungenembolie ist die dritthäufigste kardiovaskuläre Erkrankung. Die interventionellen Behandlungsmöglichkeiten als Alternative zur systemischen Lysetherapie hämodynamisch stabiler, submassiver Lungenembolien haben in den letzten Jahren einen beispiellosen Innovationsschub bekommen. Die Therapieoptionen sind heterogen und lassen sich grob in lokale Thrombolyse und lokale Thrombektomie unterteilen. Wir führen seit Jahren in unserem Zentrum eine kathetergestützte lokoregionäre Lysetherapie mit Seitlochlysekathetern und einer kumulativen Dosis pro Pulmonalisast von 10 mg Alteplase über 15 h bei hämodynamisch stabilen, submassiven Lungenembolien durch.

Zielsetzung: Ziel dieser retrospektiven Studie war es, dieses Therapiekonzept zu überprüfen und Daten über klinische Endpunkte und eventuelle Komplikationen zu sammeln.

Methoden: Die Studie bezog Daten von 01/2018 bis 03/2023 ein. Hierzu wurden die Patienten auf Grundlage der OPS-Codierungen (8-838.60 und 1‑276.0; OPS Operationen- und Prozedurenschlüssel) herausgesucht. Die Datenerhebung erfolgte anhand der Krankenakten. Es wurden anonym biometrische Daten, Daten über Vorerkrankungen und Vitalparameter, laborchemische Daten, Computertomographie(CT)-diagnostische Daten, echokardiographische Daten, Daten über die medikamentöse Behandlung sowie Daten über Komplikationen gesammelt.

Ergebnisse: Es zeigte sich eine signifikante Reduktion der Rechtsherzbelastung. Ebenso verbesserte sich signifikant die periphere Sauerstoffsättigung und reduzierte sich signifikant die Herzfrequenz. Die Komplikationsrate blieb niedrig und beschränkte sich fast ausschließlich auf zugangsassoziierte Probleme.

Schlussfolgerung: Die kathetergestützte lokoregionäre Lysetherapie ist eine sichere und effektive Behandlungsmethode bei submassiven Lungenembolien.

Keywords: Catheter intervention; Oxygen saturation, peripheral; Right heart strain; Thrombolysis/complications; Thrombolytic therapy.

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References

Literatur

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