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Meta-Analysis
. 2025 Feb;197(2):163-171.
doi: 10.1055/a-2293-8132. Epub 2024 Jul 22.

Prevalence and prognostic role of thoracic lymphadenopathy in Covid-19

[Article in English, German]
Collaborators, Affiliations
Free article
Meta-Analysis

Prevalence and prognostic role of thoracic lymphadenopathy in Covid-19

[Article in English, German]
Autorinnen/Autoren et al. Rofo. 2025 Feb.
Free article

Abstract

Purpose: The prevalent coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic has spread throughout the world and is considered a serious threat to global health. The prognostic role of thoracic lymphadenopathy in COVID-19 is unclear. The aim of the present meta-analysis was to analyze the prognostic role of thoracic lymphadenopathy for the prediction of 30-day mortality in patients with COVID-19.

Materials and methods: The MEDLINE library, Cochrane, and SCOPUS databases were screened for associations between CT-defined features and mortality in COVID-19 patients up to June 2021. In total, 21 studies were included in the present analysis. The quality of the included studies was assessed by the Newcastle-Ottawa Scale. The meta-analysis was performed using RevMan 5.3. Heterogeneity was calculated by means of the inconsistency index I2. DerSimonian and Laird random-effect models with inverse variance weights were performed without any further correction.

Results: The included studies comprised 4621 patients. The prevalence of thoracic lymphadenopathy varied between 1 % and 73.4 %. The pooled prevalence was 16.7 %, 95 % CI = (15.6 %; 17.8 %). The hospital mortality was higher in patients with thoracic lymphadenopathy (34.7 %) than in patients without (20.0 %). The pooled odds ratio for the influence of thoracic lymphadenopathy on mortality was 2.13 (95 % CI = [1.80-2.52], p < 0.001).

Conclusion: The prevalence of thoracic lymphadenopathy in COVID-19 is 16.7 %. The presence of thoracic lymphadenopathy is associated with an approximately twofold increase in the risk for hospital mortality in COVID-19.

Key points: · The prevalence of lymphadenopathy in COVID-19 is 16.7 %.. · Patients with lymphadenopathy in COVID-19 have a higher risk of mortality during hospitalization.. · Lymphadenopathy nearly doubles mortality and plays an important prognostic role..

Citation format: · Bucher AM, Sieren M, Meinel F et al. Prevalence and prognostic role of thoracic lymphadenopathy in Covid-19. Rofo 2025; 197: 163 - 171.

ZIEL: Die Coronavirus-Pandemie 2019 (COVID-19) hat sich weltweit ausgebreitet und stellt nach wie vor eine ernste Bedrohung für die globale Gesundheit dar. Die prognostische Rolle der thorakalen Lymphadenopathie bei Covid-19 ist unklar. Ziel der vorliegenden systematischen Übersichtsarbeit und Meta-Analyse war es, die prognostische Rolle der thorakalen Lymphadenopathie für die Vorhersage der hospitalen Mortalität bei Patienten mit COVID-19 zu analysieren.

Materialien und methoden: Die Datenbanken MEDLINE, Cochrane und SCOPUS wurden nach thorakaler Lymphadenopathie und der intrahospitalen Mortalität bei COVID-19-Patienten bis Juni 2023 durchsucht. Insgesamt waren 21 Studien für die Analyse geeignet und wurden in die vorliegende Studie aufgenommen. Die Qualität der eingeschlossenen Studien wurde anhand der Newcastle-Ottawa-Skala eingeschätzt. Die Meta-Analyse wurde mit RevMan 5.3 durchgeführt. Die Heterogenität wurde mit dem Inkonsistenzindex (I²) berechnet. DerSimonian und Laird Random-Effects-Modelle mit inversen Varianzgewichtungen wurden ohne weitere Korrekturen durchgeführt.

Ergebnisse: Die eingeschlossenen Studien umfassten 4621 Patienten. Die Prävalenz der mediastinalen Lymphadenopathie variierte in den Studien zwischen 1 % und 73,4 %. Die gepoolte Prävalenz betrug 16,7 % mit 95 % CI = (15,6 %; 17,8 %). Die hospitale Mortalität war bei Patienten mit mediastinaler Lymphadenopathie höher (34,7 %) als bei Patienten ohne mediastinale Lymphadenopathie (20,0 %). Die gepoolte Odds Ratio für den Einfluss der mediastinalen Lymphadenopathie auf die Mortalität betrug 2,13 (95 % CI = [1,80–2,52]; p < 0,001).

Schlussfolgerung: Thorakale Lymphadenopathie tritt in 16,7 % bei Patienten mit COVID-19 auf. Bei COVID-19 ist das Vorhandensein einer thorakalen Lymphadenopathie mit einem etwa zweifach erhöhten Risiko der Krankenhausmortalität verbunden.

Kernaussagen: · Die Prävalenz der COVID-19-Lymphadenopathie beträgt 16,7 %.. · Patienten mit COVID-19-Lymphadenopathie haben ein erhöhtes Krankenhausmortalitätsrisiko.. · Bei Lymphadenopathie besteht eine nahezu verdoppelte Mortalitätsrate..

Zitierweise: · Bucher AM, Sieren M, Meinel F et al. Prevalence and prognostic role of thoracic lymphadenopathy in Covid-19. Rofo 2025; 197: 163 – 171.

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Conflict of interest statement

R. K.: Consulting fees from Boston Scientific, Bristol Myers Squibb, Guerbet, Roche, and Sirtex; payment for lectures from BTG, Eisai, Guerbet, Ipsen, Roche, Siemens, Sirtex, and MSD Sharp & Dohme; chair of the European Society of Radiology Audit and Standards Subcommittee.A.M.B.: Bayer, Guebert, Siemens Healthineers (Consulting fees and travel Support) T.P.: Fördermittel vom Berlin Institute of Health (Advanced Clinician Scientist Grant, Platform Grant), Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF, 01KX2021 (RACOON), 01KX2121 (“NUM 2. 0” RACOON), 68GX21001A, 01ZZ2315D), Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, SFB 1340/2), Europäische Union (H2020, CHAIMELEON: 952172, DIGITAL, EUCAIM:101100633) und berichtet über Forschungsvereinbarungen (keine persönlichen Zuwendungen, außerhalb der eingereichten Arbeit) mit AGO, Aprea AB, ARCAGY-GINECO, Astellas Pharma Global Inc. (APGD), Astra Zeneca, Clovis Oncology, Inc, Holaira, Incyte Corporation, Karyopharm, Lion Biotechnologies, Inc, MedImmune, Merck Sharp & Dohme Corp, Millennium Pharmaceuticals, Inc, Morphotec Inc, NovoCure Ltd, PharmaMar S.A. und PharmaMar USA, Inc, Roche, Siemens Healthineers und TESARO Inc, sowie Honorare für eine Buchübersetzung (Elsevier B.V.).

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