Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2024 Sep;45(5):316-323.
doi: 10.1007/s00292-024-01344-3. Epub 2024 Aug 7.

Mesothelioma: molecular pathology and biomarkers

Affiliations
Review

Mesothelioma: molecular pathology and biomarkers

Yin P Hung. Pathologie (Heidelb). 2024 Sep.

Abstract

Diffuse mesotheliomas are characterized by recurrent genomic alterations involving tumor suppressors and epigenetic regulators such as BAP1, CDKN2A, MTAP, and NF2. Depending on the differential diagnosis as informed by histologic assessment, one can apply the appropriate immunohistochemical and/or molecular panels to reach the correct pathologic diagnosis, sometimes even in cases with limited tissues. Biomarkers aid in the diagnosis of mesothelioma in the following scenarios: 1) For a tumor that is overtly malignant, how can one distinguish mesothelioma from other tumors? 2) For a mesothelial proliferation, how can one distinguish mesothelioma from a reactive process? To distinguish mesotheliomas from carcinomas, at least two positive and two negative markers are currently recommended. To distinguish sarcomatoid mesothelioma from pleomorphic carcinoma, even more markers-and sometimes molecular testing-are needed. To distinguish mesothelioma from reactive mesothelial conditions, useful immunohistochemical biomarkers include BAP1, MTAP, and merlin, which serve as surrogates for the corresponding gene mutation status. In patients with unusual clinical history, for tumors with a peculiar microscopic appearance, and/or in cases with an equivocal immunophenotypic profile, molecular testing can help to exclude mimics and to confirm the pathologic diagnosis.

Diffuse Mesotheliome sind durch rezidivierende genomische Alterationen gekennzeichnet, die Tumorsuppressoren und epigenetische Regulatoren wie BAP1, CDKN2A, MTAP und NF2 betreffen. Je nach Differenzialdiagnose gemäß histologischer Beurteilung können die geeigneten immunhistochemischen und/oder molekularen Panels eingesetzt werden, um die korrekte pathologische Diagnose zu stellen, manchmal sogar in Fällen mit begrenzt vorhandenen Gewebeproben. Biomarker helfen bei der Diagnosestellung eines Mesothelioms in den folgenden Szenarien: 1) Wie kann bei einem offenkundig malignen Tumor ein Mesotheliom von anderen Tumoren unterschieden werden? 2) Wie kann bei einer mesothelialen Proliferation ein Mesotheliom von einem reaktiven Prozess unterschieden werden? Um Mesotheliome von Karzinomen zu unterscheiden, werden derzeit mindestens 2 positive und 2 negative Marker empfohlen. Um ein sarkomatoides Mesotheliom von einem pleomorphen Karzinom zu unterscheiden, sind sogar noch mehr Marker – und manchmal molekulare Untersuchungen – erforderlich. Um ein Mesotheliom von reaktiven mesothelialen Zuständen zu unterscheiden, eignen sich immunhistochemische Biomarker einschließlich BAP1, MTAP und Merlin, die als Surrogate für den entsprechenden Genmutationsstatus dienen. Bei Patienten mit einer ungewöhnlichen klinischen Anamnese, bei Tumoren mit einem eigenartigen mikroskopischen Bild und/oder in Fällen mit unklarem immunphänotypischem Profil kann die molekulare Untersuchung dabei helfen, sich ähnlich darstellende Tumoren auszuschließen und die pathologische Diagnose zu bestätigen.

Keywords: Diagnosis, differential; Genetics; Immunohistochemistry; Molecular diagnostic techniques; Mutation.

PubMed Disclaimer

References

    1. Amatya VJ, Kushitani K, Mawas AS et al (2017) MUC4, a novel immunohistochemical marker identified by gene expression profiling, differentiates pleural sarcomatoid mesothelioma from lung sarcomatoid carcinoma. Mod Pathol 30:672–681 - DOI - PubMed
    1. Berg KB, Churg A (2017) GATA3 immunohistochemistry for distinguishing sarcomatoid and desmoplastic mesothelioma from sarcomatoid carcinoma of the lung. Am J Surg Pathol 41:1221–1225 - DOI - PubMed
    1. Bueno R, Stawiski EW, Goldstein LD et al (2016) Comprehensive genomic analysis of malignant pleural mesothelioma identifies recurrent mutations, gene fusions and splicing alterations. Nat Genet 48:407–416 - DOI - PubMed
    1. Carbone M, Harbour JW, Brugarolas J et al (2020) Biological mechanisms and clinical significance of BAP1 mutations in human cancer. Cancer Discov 10:1103–1120 - DOI - PubMed - PMC
    1. Chapel DB, Dubuc AM, Hornick JL et al (2021) Correlation of methylthioadenosine phosphorylase (MTAP) protein expression with MTAP and CDKN2A copy number in malignant pleural mesothelioma. Histopathology 78:1032–1042 - DOI - PubMed

MeSH terms

LinkOut - more resources