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Review
. 2024 Aug;241(8):905-916.
doi: 10.1055/a-2349-2158. Epub 2024 Aug 15.

Characterisation of Intraocular Lens Injectors

Affiliations
Review

Characterisation of Intraocular Lens Injectors

Maximilian Friedrich et al. Klin Monbl Augenheilkd. 2024 Aug.

Abstract

In modern ophthalmic surgery, an intraocular lens (IOL) is commonly implanted into the patient's eye with an IOL injector. Many injectors are available, showing various technological differences, from the early manually loaded injector systems to the modern preloaded injectors. This review aims to give a concise overview of the defining characteristics of injector models and draws attention to complications that may occur during IOL implantation. One can differentiate injectors according to their preoperative preparation (manually loaded or preloaded), their implantation mechanism (push-type or screw-type or combined or automated), the size of the nozzle tip, the presence of an insertion depth control feature, and the injector's reusability. Potential complications are IOL misconfigurations such as a haptic-optic adhesion, adherence of the IOL to the injector plunger, an overriding plunger, uncontrolled IOL rotation, a trapped trailing haptic, or damage to the IOL. Additionally, during IOL implantation, the nozzle can become damaged with scratches, extensions, cracks, or bursts to the tip. While these complications rarely produce long-term consequences, manufacturers should try to prevent them by further improving their devices. Similarly, surgeons should evaluate new injectors carefully to ensure the highest possible surgical safety.

In der modernen Augenchirurgie wird eine Intraokularlinse (IOL) i. d. R. mithilfe eines IOL-Injektors in das Auge implantiert. Es gibt eine Vielzahl von Injektoren, die sich technologisch unterscheiden, von den frühen manuell zu ladenden Injektorsystemen bis hin zu den moderneren vorgeladenen IOL-Injektoren. Dieser Übersichtsartikel soll einen prägnanten Überblick über die charakteristischen Merkmale der unterschiedlichen Injektormodelle geben und auf Komplikationen aufmerksam machen, die während der IOL-Implantation auftreten können. Die Injektoren lassen sich nach ihrer präoperativen Vorbereitung (manuell geladen oder vorgeladen), ihrem Implantationsmechanismus (Druck- oder Schraubmechanismus, eine Kombination von beidem oder ein Automatismus), der Größe der Injektorspitze, dem Vorhandensein einer Funktion zur Kontrolle der Einführtiefe und der Wiederverwendbarkeit des Injektors unterscheiden. Zu den potenziellen Komplikationen gehören Fehlkonfigurationen der IOL, wie z. B. eine Haptik-Optik-Adhäsion, ein Anhaften der IOL am Kolben des Injektors, ein vorbeischiebender Injektorkolben, eine unkontrollierte IOL-Rotation, eine eingeklemmte Haptik oder eine Beschädigung der IOL. Darüber hinaus kann die Injektorspitze während der IOL-Implantation durch Kratzer, Ausdehnungen, Risse oder Aufplatzen der Spitze beschädigt werden. Obwohl diese Komplikationen selten langfristige Folgen haben, sollten die Hersteller versuchen, das Auftreten von Komplikationen durch weitere Verbesserungen der Injektoren zu verhindern. In der Zwischenzeit sollten Chirurgen vor der IOL-Implantation die IOL-Injektor-Systeme genaustens begutachten, um eine größtmögliche chirurgische Sicherheit zu gewährleisten.

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Conflict of interest statement

R. K. reports grants, personal fees, and nonfinancial support from Alcon Laboratories, Inc.; personal fees and nonfinancial support from Kowa Company, Ltd.; grants, personal fees, and nonfinancial support from Hoya Surgical Optics GmbH; personal fees from Ophtec B. V.; grants and personal fees from Physiol s. a.; grants, personal fees, and nonfinancial support from Rayner; grants, personal fees, and nonfinancial support from Johnson & Johnson; nonfinancial support from Acufocus, Inc.; personal fees and nonfinancial support from Teleon; personal fees and nonfinancial support from Santen Pharmaceutical Co, Ltd.; personal fees from Oculus; all outside the submitted work. G. U. A. reports grants, personal fees, and nonfinancial support from Teleon Surgical B. V.; grants and nonfinancial support from Klaus Tschira Foundation; grants, personal fees, and nonfinancial support from Alcon Laboratories, Inc.; grants, personal fees, and nonfinancial support from J&J Vision; grants, personal fees, and nonfinancial support from Hoya Surgical Optics GmbH; grants and nonfinancial support from Kowa Company, Ltd.; personal fees from Ophtec B. V.; grants and nonfinancial support from Physiol s. a.; grants and nonfinancial support from Acufocus, Inc.; grants, personal fees, and nonfinancial support from Rayner Intraocular Lenses Ltd.; grants from Sifi S. p.A; grants, personal fees, and nonfinancial support from Santen Pharmaceutical Co, Ltd.; grants, personal fees, and nonfinancial support from Oculus; all outside the submitted work. D. J. M. and M. F. report no conflicts of interest.

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