[Drug therapy of type-2-diabetes-is metformin dispensable now?]
- PMID: 39167190
- DOI: 10.1007/s00108-024-01755-7
[Drug therapy of type-2-diabetes-is metformin dispensable now?]
Abstract
Metformin has been recommended as first-line pharmacological therapy in type‑2 diabetes (T2D) since 1998. It was the first medication that demonstrated cardiovascular benefits in obese subjects with T2D. Efficacy and safety of metformin have since been demonstrated in further studies and in real-world data on its use in practice. The recommendation of metformin as baseline therapy has reached wide acceptance internationally. During the period 2015-2021, large cardiovascular safety trials showed superiority for cardiovascular morbidity and partly also mortality outcomes for most substances of the novel antidiabetic substance classes of GLP‑1 receptor agonists and SGLT‑2 inhibitors in people with T2D and very high cardiovascular risk or preexisting cardiovascular disease. The evidence for these two substance classes is now broader than for metformin. Therefore, the question arises as to whether it is still justified to recommend metformin generally as first-line therapy in T2D. This article provides an overview of the study data as well as an overview of the evidence-based guidelines. The status and position of metformin in the treatment of T2D are discussed.
Seit 1998 wird Metformin für die medikamentöse Erstlinientherapie bei Diabetes mellitus Typ 2 (T2D) empfohlen. Es war das erste Medikament, das bei T2D mit Adipositas einen kardiovaskulären Vorteil zeigte. Wirksamkeit und Sicherheit von Metformin sind in weiteren Studien und in der breiten Anwendung gut belegt. Die Empfehlung zur Anwendung von Metformin in der Basistherapie hat sich international sehr breit durchgesetzt. In den Jahren 2015–2021 zeigten große randomisierte kardiovaskuläre Sicherheitsstudien mit Glucagon-like-peptide-1-Rezeptor-Agonisten (GLP-1RA) und mit Natrium-Glukose-Kotransporter-2(SGLT-2)-Inhibitoren einen kardiovaskulären Morbiditäts- und teils auch Mortalitätsvorteil für die meisten Substanzen dieser beiden Stoffklassen bei Menschen mit T2D und kardiovaskulärer Vorerkrankung oder sehr hohem kardiovaskulärem Risiko. Die Datenlage zu diesen beiden neuen Substanzklassen ist mittlerweile umfangreicher als die zu Metformin. Daher stellt sich die Frage, ob es weiterhin gerechtfertigt ist, generell Metformin für die Erstlinientherapie bei T2D zu empfehlen. Der vorliegende Beitrag gibt einen Überblick über die Datenlage und die neuen evidenzbasierten Leitlinienempfehlungen. Auf dieser Grundlage wird der Stellenwert von Metformin in der Behandlung des T2D diskutiert.
Keywords: Cardiovascular comorbidity; Drug therapy, combination; Glucagon-like peptide‑1 receptor agonists; Hypoglycemic agents, oral; Sodium-glucose transporter 2 inhibitors.
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References
Literatur
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- Gallwitz B, Marx N (2021) Pro & Kontra Metformin bei Typ-2-Diabetes: Therapie der ersten Wahl? CardiosVasc. https://doi.org/10.1007/s15027-021-3503-7 - DOI
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- Han Y, Xie H, Liu Y et al (2019) Effect of metformin on all-cause and cardiovascular mortality in patients with coronary artery diseases: a systematic review and an updated meta-analysis. Cardiovasc Diabetol 18:96. https://doi.org/10.1186/s12933-019-0900-7 - DOI - PubMed - PMC
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