[Influence of health care crises on the treatment of cancer pain: a presentation using the example of the COVID-19 pandemic from the provider's perspective]
- PMID: 39237790
- DOI: 10.1007/s00482-024-00826-w
[Influence of health care crises on the treatment of cancer pain: a presentation using the example of the COVID-19 pandemic from the provider's perspective]
Abstract
Background: The COVID-19 pandemic led to significantly restricted access to pain medicine services. Patients with cancer-related pain are considered a vulnerable group in terms of care deficits. A questionnaire among providers providing treatment to this group was used to assess limitations and solutions in this critical situation.
Materials and methods: The online survey, developed by the 'Tumour Pain Working Group' of the German Pain Society using the Delphi method, included questions on site structure, pandemic-related care problems, and burdens experienced by those treating patients. It was distributed several times via the mailing lists of the German Pain Society and the 'Palliative Medicine Working Group' of the German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine.
Results: In all, 175 fully completed questionnaires were analysed. Over 75% of participants reported pandemic-related staff shortages and closures of pain medicine facilities, with 32% of facilities temporarily not treating elective pain patients and 13% not treating any emergencies. Care was hampered by numerous logistical problems such as very frequent pandemic-related cancellations by patients or in the transmission of prescriptions. Alternative forms of consultation by telephone or telemedicine, rarely used before the pandemic, were reported by 79 and 31% of respondents respectively, but deficiencies were noted. In addition, 52.1% of respondents complained of severe and 26.8% of moderate psychological stress due to the pandemic, and 74.1% evaluated working conditions as moderately to severely difficult. Medical training was still possible for 86% through format changes.
Conclusion: The COVID-19 pandemic revealed numerous deficits in the care of patients with cancer-related pain, as well as burdens on healthcare providers. The development of new concepts could help to ensure better care in future crisis situations.
Zusammenfassung: HINTERGRUND UND FRAGESTELLUNG: Die COVID-19-Pandemie führte zu einem erschwerten Zugang zu schmerzmedizinischen Versorgungsangeboten.
Patient: innen mit tumorassoziierten Schmerzen gelten hierbei als besonders vulnerable Gruppe hinsichtlich Versorgungsdefiziten. Mittels Fragebogen sollten bei deren Behandelnden Einschränkungen und Lösungsstrategien in dieser krisenhaften Versorgungsituation erfasst werden.
Material und methoden: Der vom Arbeitskreis Tumorschmerz der Deutschen Schmerzgesellschaft e. V. im Delphi-Verfahren erstellte Online-Fragebogen enthielt Fragen zu Versorgungsstruktur, pandemiebedingten Versorgungsproblemen und Belastungen der Behandelnden. Er wurde mehrfach über die Verteiler der Deutschen Schmerzgesellschaft e. V. und des Arbeitskreises Palliativmedizin der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin e. V. versendet.
Ergebnisse: 175 Fragebögen konnten vollständig ausgewertet werden. Über 75 % der Teilnehmenden berichteten pandemiebedingte Personalausfälle bis zu Schließungen schmerzmedizinischer Einrichtungen, wobei in 32 % der Einrichtungen zeitweise keine elektiven Fälle behandelt wurden, in 13 % keine Notfälle. Die Versorgung war durch zahlreiche logistische Probleme wie häufige pandemiebedingte Terminabsagen seitens der Patient:innen oder bei der Rezeptübermittlung erschwert. Über vor der Pandemie nur selten genutzte alternative Konsultationsformen per Telefon oder Telemedizin berichteten 79 % respektive 31 % der Antwortenden, wobei Umsetzungsdefizite beschrieben wurden. 52,1 % der Teilnehmenden beklagten pandemiebedingte starke, 26,8 % mittlere psychische Belastungen, die Arbeitsbedingungen empfanden 74,1 % als mittel bis stark erschwert. Ärztliche Fortbildungen waren durch Wechsel des Formats bei 86 % weiterhin möglich.
Diskussion: In der COVID-19-Pandemie traten zahlreiche Defizite in der Versorgung von Patient:innen mit tumorassoziierten Schmerzen, aber auch Belastungen für die Behandelnden zutage. Zu entwickelnde Konzepte könnten helfen, unter zukünftigen krisenhaften Bedingungen eine bessere Betreuung zu gewährleisten.
Keywords: Health care research; Lockdown; Mental health; Pain management; Psychological distress; Psychosocial working conditions.
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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References
Literatur
-
- Abd-Elsayed A, Rupp A, D’Souza RS et al (2023) Interventional Pain Physician Burnout During the COVID-19 Pandemic: A Survey from the American Society of Pain and Neuroscience. Curr Pain Headache Rep 27:259–267. https://doi.org/10.1007/s11916-023-01121-6 - DOI - PubMed
-
- Berufsverband der Ärzte und Psychologischen Psychotherapeuten in der Schmerz- und Palliativmedizin in Deutschland – BVSD e. V (2021) 75 Prozent der stationären Schmerzeinrichtungen in Deutschland wegen COVID-19 geschlossen. www.aerzteblatt.de/nachrichten/117944/Berufsverband-warnt-vor-Schliessun... . Zugegriffen: 2. Mai 2024
-
- Van Den Beuken-Van Everdingen MHJ, Hochstenbach LMJ, Joosten EAJ et al (2016) Update on Prevalence of Pain in Patients with Cancer: Systematic Review and Meta-Analysis. J Pain Symptom Manage 51:1070–1090.e9. https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2015.12.340 - DOI - PubMed
-
- Le Bihan BC, Simonnet J‑A, Rocchi M et al (2022) Monitoring the impact of COVID-19 in France on cancer care: a differentiated impact. Sci Rep 12:4207. https://doi.org/10.1038/s41598-022-07984-w - DOI
-
- Bundesministerium für Gesundheit (2024) Elektronisches Rezept (E-Rezept). www.bundesgesundheitsministerium.de/e-rezept . Zugegriffen: 2. Mai 2024
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