[Radial neck fracture in children-"A benign fracture?"]
- PMID: 39269495
- DOI: 10.1007/s00113-024-01475-5
[Radial neck fracture in children-"A benign fracture?"]
Abstract
Radial neck fractures in children are rare but clinically relevant injuries that are often accompanied by concomitant injuries. Girls between the ages of 8 and 12 years old are more frequently affected, whereby a cubitus valgus variant can be a predisposing factor. The main trauma mechanism is a fall onto the outstretched, supinated arm with additional valgus stress. Radial neck fractures can be associated with concomitant injuries of the elbow joint, including an olecranon fracture and elbow dislocation. The diagnosis is typically made by conventional X‑radiographs, although ultrasonography can be indicated in younger children.The treatment depends on the fracture dislocation. Conservative treatment is certainly possible at any age if the proximal fragment is angulated less than 20°, while a surgical intervention can be indicated for larger dislocations depending on age. Closed reduction with internal fixation using a elastic stable intramedullary nail (ESIN) according to Métaizeau has become established as the standard procedure. Complications such as premature epiphyseal joint closure, synostosis, avascular necrosis, pseudarthrosis and deformation of the radial head can occur and affect the functional outcome. The treatment of such complications often requires a comprehensive multidisciplinary approach and can include both conservative and surgical measures. Long-term studies show that most patients with radial neck fractures achieve good to very good outcomes, although certain predictive factors are associated with poorer outcomes.Knowledge of the potential complications and their treatment is crucial for the successful management of children with radial neck fractures and should be considered when making clinical decisions.
Radiushalsfrakturen des Kindes stellen seltene, aber dennoch klinisch relevante Verletzungen dar. Mädchen im Alter zwischen 8 und 12 Jahren sind häufiger betroffen, wobei eine Cubitus-valgus-Variante prädisponierend sein kann. Der Haupttraumamechanismus ist ein Sturz auf den ausgestreckten, supinierten Arm mit zusätzlichem Valgus-Stress. Sie können mit ellenbogengelenknahen Begleitverletzungen einhergehen, darunter Olecranonfrakturen und Ellenbogenluxationen. Die Diagnose erfolgt durch konventionelle Röntgenbilder; bei jüngeren Kindern kann eine Ultraschalluntersuchung indiziert sein.Die Behandlung hängt von der Frakturdislokation ab. Eine konservative Therapie ist bei einer Abkippung des proximalen Fragments in jedem Alter bis 20° sicher möglich, während operative Interventionen je nach Alter bei größeren Dislokationen indiziert sein können. Die geschlossene Reposition mit interner Stabilisierung mithilfe eines „elastic-stable intramedullary nail“ (ESIN) nach Métaizeau hat sich als Standardverfahren etabliert. Auftretende Komplikationen wie vorzeitige Epiphysenfugenschlüsse, Synostosen, avaskuläre Nekrosen, Pseudarthrosen und Deformierungen des Radiuskopfes können das funktionelle Ergebnis beeinflussen. Ihre Behandlung erfordert oft eine umfassende multidisziplinäre Herangehensweise und kann sowohl konservativ als auch operativ erfolgen. In Langzeitstudien erzielt die Mehrheit der Patienten mit Radiushalsfrakturen gute bis sehr gute Ergebnisse, obwohl bestimmte prädiktive Faktoren mit einem schlechteren Outcome assoziiert sind.Die Kenntnis der potenziellen Komplikationen und ihrer Behandlung ist für die erfolgreiche Versorgung von Kindern mit Radiushalsfrakturen entscheidend; diese sollten bei der klinischen Entscheidungsfindung berücksichtigt werden.
Keywords: Complications; Diagnostic imaging; Elbow joint; Fracture dislocation; Reduction.
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
References
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