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Review
. 2024 Oct;53(10):749-757.
doi: 10.1007/s00132-024-04557-9. Epub 2024 Sep 13.

[Update on minimally-invasive treatment of Achilles tendon rupture]

[Article in German]
Affiliations
Review

[Update on minimally-invasive treatment of Achilles tendon rupture]

[Article in German]
Michael H Amlang et al. Orthopadie (Heidelb). 2024 Oct.

Erratum in

Abstract

Background: Percutaneous and minimally invasive suturing techniques are very important in the treatment of acute Achilles tendon ruptures because they combine the advantages of surgical treatment (low re-rupture rate) and non-opervative treatment (low risk of complications). In the authors' approach, the percutaneous, peritendineum-preserving technique with the Dresden instrument has proven itself as a standard treatment for 20 years.

Dresden technique: Strict adherence to the original Dresden technique with posteromedial incision and subfascial preparation is crucial for the safe avoidance of the sural lesions regularly reported in percutaneous procedures. The rupture zone and the peritendineum should not be opened. By adding a third suture and using non-absorbable suture material, stability comparable to the open Krackow suture technique is achieved. Functional aftertreatment with protection in a special boot and appropriate supervision of the patient aims at early rehabilitation while minimizing the risk of re-rupture or loss of tension.

Outlook: The focus of future efforts should be to further improve treatment results through individualized postoperative treatment adapted to tendon healing.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Perkutane und minimal-invasive Nahttechniken haben in der Behandlung der akuten Achillessehnenruptur einen hohen Stellenwert, da sie die Vorteile der operativen Therapie (niedrige Rerupturrate) und konservativen Therapie (niedriges Komplikationsrisiko) vereinen. Im eigenen Vorgehen hat sich die perkutane, Peritendineum-erhaltende Technik mit dem Dresdner Instrument seit 20 Jahren als Standardtherapie bewährt.

Dresdner technik: Entscheidend für die sichere Vermeidung der bei perkutanen Verfahren regelmäßig berichteten Suralisläsion ist eine strikte Einhaltung der originalen Dresdner Technik mit posteromedialer Inzision und subfaszialer Präparation. Die Rupturzone und das Peritendineum sollen nicht eröffnet werden. Durch die Hinzufügung einer dritten Naht und die Verwendung von nicht resorbierbarem Nahtmaterial wird eine der offenen Krackow-Naht vergleichbare Stabilität erreicht. Die Nachbehandlung erfolgt funktionell unter Protektion in einem Spezialstiefel und entsprechender Supervision des Patienten, um das Risiko einer Reruptur oder des Vorspannungsverlustes zu minimieren.

Ausblick: Schwerpunkt künftiger Anstrengungen sollte eine weitere Verbesserung der Behandlungsergebnisse durch eine individualisierte, an die Sehnenheilung adaptierte, postoperative Behandlung sein.

Keywords: Sural nerve; Surgical instruments; Suture technics; Tendon injuries; Treatment outcome.

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References

Literatur

    1. Amlang MH, Christiani P, Heinz P, Zwipp H (2005) Die perkutane Achillessehnennaht mit dem Dresdner Instrument. Technik und Ergebnisse. Unfallchirurg 108(7):529–536 - DOI - PubMed
    1. Amlang MH, Zwipp H, Friedrich A, Peaden A, Bunk A, Rammelt S (2011) Ultrasonographic classification of Achilles tendon ruptures as a rationale for individual treatment selection. ISRN Orthop 2011:869703. https://doi.org/10.5402/2011/869703 - DOI - PubMed - PMC
    1. Amlang MH (2019) Achillessehnenruptur – Aktuelles Therapiekonzept. Fuss Sprungg 17(4):192–203 - DOI
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