[Cardiovascular prevention in old age]
- PMID: 39283336
- DOI: 10.1007/s00391-024-02355-8
[Cardiovascular prevention in old age]
Abstract
The enormous potential of cardiovascular prevention in terms of expanding the life span and health span is presently nowhere near being realized. The five classical cardiovascular risk factors body mass index (BMI), systolic blood pressure, non-high-density lipoprotein (non-HDL) cholesterol, tobacco smoking, and diabetes mellitus account for more than half of the cases of incident cardiovascular diseases. Cardiovascular prevention is also effective and adequate in seemingly healthy individuals aged 70 years or above, although the association of several cardiovascular risk factors with cardiovascular diseases is less pronounced in old age. The cardiovascular risk of seemingly healthy persons aged 70 years or above can validly be determined using the Systematic COronary Risk Evaluation-Older Persons (SCORE2-OP), leading to risk-adjusted clear treatment recommendations. National and international guidelines advocate individualized cardiovascular prevention in several domains including diet, physical activity and risk factor management through to old age.
Das immense Potenzial der kardiovaskulären Prävention im Sinne einer Verlängerung von Lebens- und Gesundheitsspanne wird nicht annähernd ausgeschöpft. Die 5 klassischen kardiovaskulären Risikofaktoren Body-Mass-Index (BMI), systolischer Blutdruck, Non-High-Density-Lipoprotein(Non-HDL)-Cholesterin-Wert, Tabakrauchen und Diabetes mellitus erklären mehr als die Hälfte der Herz-Kreislauf-Erkrankungen. Kardiovaskuläre Prävention ist auch bei anscheinend gesunden Personen im Alter von 70 Jahren und darüber effektiv und zielführend, obwohl die Assoziation mehrerer kardiovaskulärer Risikofaktoren mit den Herz-Kreislauf-Erkrankungen im Alter schwächer wird. Das kardiovaskuläre Risiko anscheinend gesunder Personen im Alter von 70 Jahren und darüber kann mithilfe der Systematic COronary Risk Evaluation – Older Persons (SCORE2-OP) valide ermittelt werden, woraus sich risikoadjustiert klare Behandlungsempfehlungen ableiten. Nationale und internationale Leitlinien empfehlen eine individualisierte kardiovaskuläre Prävention in mehreren Domänen einschließlich Ernährung, körperlicher Bewegung und Risikofaktormanagement bis ins hohe Lebensalter.
Keywords: Aging; Cardiovascular disease risk factors; Geroscience; Nutrition; Physical activity.
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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