[Postoperative rehabilitation after knee arthroplasty]
- PMID: 39311961
- DOI: 10.1007/s00132-024-04560-0
[Postoperative rehabilitation after knee arthroplasty]
Abstract
Background: Postoperative rehabilitation after knee arthroplasty plays a decisive role in restoring the function and mobility of the affected joint. However, there is still disagreement regarding the setting, structure and content of rehabilitation after knee arthroplasty, and the evidence on the individual measures is largely unclear. The aim of this article is to provide an evidence-based overview of the current status of rehabilitation after knee arthroplasty and to critically discuss the points that are still unclear. In view of the increasing prevalence of knee osteoarthritis and the rising number of knee endoprosthesis implantations, the optimization and scientific processing of postoperative rehabilitation is more important than ever in order to be able to offer scientifically sound, practice-oriented and cost-effective rehabilitation measures in the future.
Material and methods: This review is based on a systematic literature search in Medline, Cochrane Library and Web of Science databases on the topic of postoperative rehabilitation after knee arthroplasty.
Results: Regarding specific treatment components, duration and frequency after knee arthroplasty, the evidence is unclear. Passive therapies should only be used supportive to active interventions. Educational programmes before and after knee arthroplasty can play a crucial role in outcome and patient satisfaction. Regular strength training should always be combined with centrally oriented components, such as motor imagery, to achieve better movement visualization and central anchoring. There is still a frequent lack of scientific evidence regarding individual therapeutic measures, their intensity, frequency, duration, exercise selection and their specific implementation in rehabilitation after knee arthroplasty. In the future, digital diagnostic and training tools will become established in both inpatient and outpatient therapy, supporting the urgently needed data collection for the scientific analysis of individual therapeutic measures.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die postoperative Rehabilitation nach Knieendoprothetik spielt eine entscheidende Rolle bei der Wiederherstellung der Funktion und Mobilität des betroffenen Gelenks. Nach wie vor herrscht Uneinigkeit bezüglich Umfeld, Aufbau und Inhalte einer Rehabilitation nach Knieendoprothetik und die Evidenz zu den einzelnen Maßnahmen ist größtenteils unklar. Ziel dieses Artikels ist die Schaffung eines Überblicks zum aktuellen Stand der Rehabilitation nach Implantation einer Kniegelenksendoprothese und die kritische Diskussion der bisher unklaren Punkte. Angesichts der zunehmenden Prävalenz von Kniearthrosen und der steigenden Zahl an Knieprothesenimplantationen ist die Optimierung und wissenschaftliche Aufarbeitung der postoperativen Rehabilitation wichtiger denn je, um zukünftig wissenschaftlich fundierte, praxisorientierte und kosteneffiziente Maßnahmen anbieten zu können.
Material und methoden: Diese Übersichtsarbeit basiert auf einer systematischen Literaturrecherche in den Datenbanken Medline, Cochrane Library und Web of Science zur Thematik der postoperativen Rehabilitation nach Knieendoprothetik.
Ergebnisse: Bezüglich einzelner Therapieinhalte, -dauer und -frequenz nach Implantation einer Knieendoprothese ist die Evidenz unklar. Passive Maßnahmen sollten nur als unterstützende Maßnahmen zu aktiven Therapien eingesetzt werden. Edukative Angebote sowohl in der Vorbereitung vor Implantation als auch im Rahmen der Rehabilitation können eine entscheidende Rolle in Outcome und Patientenzufriedenheit spielen. Ein reguläres Krafttraining sollte stets in Kombination mit zentral orientierten Inhalten stattfinden, z. B. „motor imagery“, um eine bessere Bewegungsvorstellung und zentrale Verankerung zu erhalten.
Zusammenfassung: Nach wie vor fehlt häufig in der Rehabilitation nach Kniegelenksendoprothetik bezüglich der einzelnen Therapiemaßnahmen, deren Intensität, Frequenz, Dauer, Übungsauswahl und deren konkreten Ausführung die wissenschaftliche Evidenz. In Zukunft werden sich digitale Diagnostik- und Trainingstools sowohl im Rahmen der stationären als auch ambulanten Therapie etablieren und können unter anderem die dringend notwendige Datensammlung zur wissenschaftlichen Aufarbeitung unterstützen.
Keywords: Endoprosthesis; Patient satisfaction; Physiotherapy; Total knee replacement; Virtual Rehabilitation.
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Similar articles
-
Targeting rehabilitation to improve outcomes after total knee arthroplasty in patients at risk of poor outcomes: randomised controlled trial.BMJ. 2020 Oct 13;371:m3576. doi: 10.1136/bmj.m3576. BMJ. 2020. PMID: 33051212 Free PMC article. Clinical Trial.
-
Physiotherapy rehabilitation after total knee or hip replacement: an evidence-based analysis.Ont Health Technol Assess Ser. 2005;5(8):1-91. Epub 2005 Jun 1. Ont Health Technol Assess Ser. 2005. PMID: 23074477 Free PMC article.
-
Outpatient physiotherapy versus home-based rehabilitation for patients at risk of poor outcomes after knee arthroplasty: CORKA RCT.Health Technol Assess. 2020 Nov;24(65):1-116. doi: 10.3310/hta24650. Health Technol Assess. 2020. PMID: 33250068 Free PMC article. Clinical Trial.
-
[Prehabilitation before total knee arthroplasty].Orthopadie (Heidelb). 2024 Nov;53(11):819-823. doi: 10.1007/s00132-024-04544-0. Epub 2024 Aug 27. Orthopadie (Heidelb). 2024. PMID: 39190158 German.
-
Effectiveness of total knee arthroplasty rehabilitation programmes: A systematic review and meta-analysis.J Rehabil Med. 2021 Jun 2;53(6):jrm00200. doi: 10.2340/16501977-2827. J Rehabil Med. 2021. PMID: 33846757 Free PMC article.
Cited by
-
Effect of motor imagery training on joint function recovery following unicompartmental knee arthroplasty.Am J Transl Res. 2025 Jun 15;17(6):4506-4515. doi: 10.62347/AZKM5743. eCollection 2025. Am J Transl Res. 2025. PMID: 40672610 Free PMC article.
References
Literatur
-
- Alrawashdeh W, Eschweiler J, Migliorini F, Mansy Y, Tingart M, Rath B (2021) Effectiveness of total knee arthroplasty rehabilitation programmes: a systematic review and meta-analysis. J Rehabil Med 53(6):jrm200. https://doi.org/10.2340/16501977-2827 - DOI - PubMed
-
- Prvu Bettger J, Green CL, Holmes DN, Chokshi A, Mather RC 3rd, Hoch BT, de Leon AJ, Aluisio F, Seyler TM, Del Gaizo DJ, Chiavetta J, Webb L, Miller V, Smith JM, Peterson ED (2020) Effects of virtual exercise rehabilitation in-home therapy compared with traditional care after total knee arthroplasty: VERITAS, a randomized controlled trial. J Bone Joint Surg Am 102(2):101–109. https://doi.org/10.2106/JBJS.19.00695 - DOI - PubMed
-
- Bolam SM, Batinica B, Yeung TC, Weaver S, Cantamessa A, Vanderboor TC, Yeung S, Munro JT, Fernandez JW, Besier TF, Monk AP (2021) Remote patient monitoring with wearable sensors following knee arthroplasty. Sensors 21(15):5143. https://doi.org/10.3390/s21155143 - DOI - PubMed - PMC
-
- Cakmak M‑F, Cigdem-Karacay B (2023) The effect of kinesio taping on edema, pain, and functionality aftertotal knee arthroplasty: a randomised sham-controlled doubleblinded clinical study. J Orthop Sci. https://doi.org/10.1016/j.jos.2023.05.012 - DOI - PubMed
-
- Chen Z, Shen Z, Ye X, Xu Y, Liu J, Shi X, Chen G, Wu J, Chen W, Jiang T, Liu W, Xu X (2021) Acupuncture for rehabilitation after total knee arthroplasty: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Front Med 7:602564. https://doi.org/10.3389/fmed.2020.602564 - DOI
Publication types
MeSH terms
LinkOut - more resources
Medical