Value of ultrasound and magnetic resonance imaging in the assessment of Achilles tendon healing following percutaneous repair with the Dresden instrument
- PMID: 39311962
- DOI: 10.1007/s00132-024-04565-9
Value of ultrasound and magnetic resonance imaging in the assessment of Achilles tendon healing following percutaneous repair with the Dresden instrument
Abstract
Background: Percutaneous Achilles tendon (AT) repair with the Dresden instrument is a safe and effective treatment for AT rupture within 15 days after injury. Follow-up includes clinical examination and imaging to assess the healing process and detect possible complications. The findings of each control visit determine the progression of the rehabilitation of each patient.
Methods: We assessed the postoperative findings of all patients who underwent AT with the Dresden technique from May 2022 to September 2023, during a follow-up period of 6 months. The study population included 40 male patients between 18 and 59 years of age. Ultrasound (US) and magnetic resonance imaging (MRI) were performed in all patients at day 15 postoperatively and then monthly for 6 months.
Results: All patients completed 6 months follow-up and 2 (5%) presented with postoperative wound dehiscence. No sural nerve lesions, reruptures, reoperations or other complications were seen. Both imaging methods showed excellent correlation of findings at all time points. Both methods were effective to assess the hematoma and structural changes of the healing process during the first 3 months. The use of US with Doppler was a useful tool to evaluate blood flow to the tendon stumps. After 3 months no significant morphological changes were observed but the US enabled a dynamic functional assessment of the tendon. After 4 months tissues showed homogenization and decrease of volume without further major changes.
Conclusion: Both US and MRI proved to be excellent methods to assess the healing process after percutaneous AT repair. The US performed by an experienced investigator showed advantages over MRI in evaluating the gap between the tendon stumps, the possibility of evaluating the vascularity with Doppler US and assessing the functionality of the healing tendon with dynamic examination, besides being a cheap and easily accessible imaging method.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die perkutane Naht der Achillessehne (AS) mit dem Dresdner Instrument ist eine sichere und wirksame Behandlung der AS-Ruptur innerhalb von 15 Tagen nach der Verletzung. Die Nachsorge umfasst eine klinische Untersuchung und Bildgebung, um den Heilungsprozess zu beurteilen und mögliche Komplikationen zu erkennen. Die Ergebnisse jeder Kontrolluntersuchung bestimmen den Rehabilitationsverlauf der Patienten.
Methoden: Wir beurteilten die postoperativen Befunde aller Patienten, die sich zwischen Mai 2022 und September 2023 einer AS-Naht mit der Dresdner Technik unterzogen, während einer Nachbeobachtungszeit von 6 Monaten. Die Studienpopulation umfasste 40 männliche Patienten im Alter zwischen 18 und 59 Jahren. Ultraschall (US) und Magnetresonanztomographie (MRT) wurden bei allen Patienten am 15. postoperativen Tag und dann monatlich über 6 Monate durchgeführt.
Ergebnisse: Alle Patienten erreichten eine Nachbeobachtungszeit von 6 Monaten, 2 (5%) Patienten wiesen eine postoperative Wunddehiszenz auf. Es wurden keine Läsionen des N. suralis, Rerupturen, Reoperationen oder andere Komplikationen festgestellt. Beide bildgebenden Verfahren zeigten zu allen Zeitpunkten eine ausgezeichnete Korrelation der Befunde. Mit beiden Methoden ließen sich das Hämatom und die strukturellen Veränderungen des Heilungsprozesses in den ersten 3 Monaten gut beurteilen. Die US-Untersuchung mit Doppler war zudem ein nützliches Instrument zur Bewertung des Blutflusses zu den Sehnenstümpfen. Nach 3 Monaten wurden keine signifikanten morphologischen Veränderungen beobachtet, aber die US-Untersuchung ermöglichte eine dynamische Funktionsbewertung der Sehne. Nach 4 Monaten zeigte sich eine Homogenisierung des Gewebes und eine Volumenabnahme ohne weitere größere Veränderungen.
Schlussfolgerung: Sowohl US als auch MRT erwiesen sich als ausgezeichnete Methoden zur Beurteilung des Heilungsprozesses nach perkutaner AS-Reparatur. Der von einem erfahrenen Untersucher durchgeführte US zeigte gegenüber der MRT Vorteile bei der Beurteilung des Spalts zwischen den Sehnenstümpfen, der Möglichkeit, die Gefäßversorgung mit Dopplersonographie zu beurteilen und die Funktionalität der heilenden Sehne mit einer dynamischen Untersuchung zu bewerten, abgesehen davon, dass es sich um eine kostengünstige und leicht zugängliche Bildgebungsmethode handelt.
Keywords: Acute; Follow-up; Minimally invasive surgical procedures; Rehabilitation; Rupture.
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Similar articles
-
Percutaneous Achilles tendon repair with the Dresden instrument. Clinical and MRI evaluation of 90 patients.Foot Ankle Surg. 2020 Feb;26(2):209-217. doi: 10.1016/j.fas.2019.02.005. Epub 2019 Feb 25. Foot Ankle Surg. 2020. PMID: 30853390
-
Direct Repair of Chronic Achilles Tendon Ruptures Using Scar Tissue Located Between the Tendon Stumps.J Bone Joint Surg Am. 2016 Jul 20;98(14):1168-75. doi: 10.2106/JBJS.15.00865. J Bone Joint Surg Am. 2016. PMID: 27440564
-
Intraoperative ultrasound assistance for percutaneous repair of the acute Achilles tendon rupture.Orthopedics. 2014 Dec;37(12):820-4. doi: 10.3928/01477447-20141124-04. Orthopedics. 2014. PMID: 25437073
-
Outcomes and Complications of Open Versus Minimally Invasive Repair of Acute Achilles Tendon Ruptures: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials.Am J Sports Med. 2023 Mar;51(3):825-836. doi: 10.1177/03635465211053619. Epub 2021 Dec 15. Am J Sports Med. 2023. PMID: 34908499
-
Post-operative MRI and US appearance of the Achilles tendons.J Ultrasound. 2020 Sep;23(3):387-395. doi: 10.1007/s40477-020-00479-2. Epub 2020 Jun 1. J Ultrasound. 2020. PMID: 32488649 Free PMC article. Review.
References
-
- Clanton TO, Haytmanek CT, Williams BT, Civitarese DM, Turnbull TL, Massey MB et al (2015) A biomechanical comparison of an open repair and 3 minimally invasive percutaneous achilles tendon repair techniques during a simulated, progressive rehabilitation protocol. Am J Sports Med 43(8):1957–1964 - DOI - PubMed
-
- Seow D, Islam W, Randall GW, Azam MT, Duenes ML, Hui J et al (2023) Lower re-rupture rates but higher complication rates following surgical versus conservative treatment of acute achilles tendon ruptures: a systematic review of overlapping meta-analyses. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 31(8):3528–3540 - DOI - PubMed
-
- Amlang MH, Christiani P, Heinz P, Zwipp H (2005) Die perkutane achillessehnennaht mit dem Dresdner instrument. Unfallchirurg 7(108):529–536 - DOI
Publication types
MeSH terms
LinkOut - more resources
Medical
Miscellaneous