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Review
. 2024 Dec;65(12):1199-1208.
doi: 10.1007/s00108-024-01794-0. Epub 2024 Sep 25.

[What is confirmed in the treatment of sepsis? : An update]

[Article in German]
Affiliations
Review

[What is confirmed in the treatment of sepsis? : An update]

[Article in German]
Uta Hillebrand et al. Inn Med (Heidelb). 2024 Dec.

Abstract

Background: Sepsis is defined as "being evoked as a life-threatening organ dysfunction caused by an inadequate host response to infection". The most recent German S3 guidelines were published in 2018 and the Surviving Sepsis Campaign (SSC) last published the current recommendations for the treatment of sepsis and septic shock in 2021.

Objective: This article explores and discusses which evidence in the treatment of sepsis and septic shock has been confirmed.

Material and methods: Discussion of the 2018 German S3 guidelines, supplementation of the content of the 2021 international guidelines and recent research results since 2021.

Results: The primary objective for managing sepsis and septic shock still includes rapid identification, early initiation of anti-infective treatment, and focus cleansing when feasible. In addition, the focus is on hemodynamic stabilization, including the early use of vasopressors for prevention of hypervolemia and, if necessary, the use of organ support procedures. Supportive treatment, such as the administration of corticosteroids and the use of apheresis, can be advantageous in specific scenarios. The focus is increasingly shifting towards post-intensive care unit (ICU) follow-up care, improving the quality of life after surviving sepsis and the close involvement of relatives of the patient.

Conclusion: Despite the fact that considerable progress has been made in understanding the pathophysiology and treatment of sepsis, the early administration of anti-infective agents, focus control, nuanced volume therapy and the use of catecholamines continue to be fundamental to sepsis management. New recommendations emphasize the early use of vasopressors (primarily norepinephrine) and the administration of corticosteroids, especially in cases of septic shock and pneumonia.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Sepsis wird definiert als lebensbedrohliche Organdysfunktion, hervorgerufen durch eine inadäquate Wirtsantwort auf eine Infektion. Die Surviving Sepsis Campaign hat zuletzt 2021 aktuelle Empfehlungen zur Therapie der Sepsis und des septischen Schocks veröffentlicht.

Fragestellung: Welche Evidenz ist in der Therapie der Sepsis und des septischen Schocks gesichert?

Material und methoden: Diskussion der S3-Leitlinie von 2018, Ergänzung der Inhalte der internationalen Leitlinie von 2021 und von Studienergebnissen seit 2021 ERGEBNISSE: Weiterhin ist das primäre Ziel in der Therapie der Sepsis und des septischen Schocks die schnelle Erkennung und die zügige Einleitung einer antiinfektiven Therapie sowie wenn möglich einer Fokussanierung. Daneben liegt der Fokus auf einer hämodynamischen Stabilisierung mit frühem Einsatz von Vasopressoren zur Vermeidung einer Hypervolämie und gegebenenfalls dem Einsatz von Organunterstützungsverfahren. Supportive Therapien wie die Gabe von Kortikosteroiden oder der Einsatz von Aphereseverfahren können unter Umständen sinnvoll sein. Zunehmend wird auch ein Schwerpunkt auf die Betreuung in einer Nachsorgeambulanz („post-intensive care unit“ [ICU]), auf die Lebensqualität nach Überleben einer Sepsis sowie auf eine enge Einbindung der Angehörigen des Patienten gelegt.

Schlussfolgerung: Obwohl in den letzten Jahren umfassende Erkenntnisse zur Pathophysiologie und auch Therapie der Sepsis gewonnen worden sind, bleiben die frühe Gabe von Antiinfektiva, Fokussanierung sowie Volumen- und Katecholamintherapie die Grundpfeiler der Sepsistherapie. Neu sind die Empfehlung eines früheren Einsatzes von Vasopressoren (primär Noradrenalin) und die Gabe von Kortikosteroiden insbesondere bei septischem Schock und Pneumonie.

Keywords: Anti-infective agents; Extracorporeal membrane oxygenation; Hemodynamic stabilization; Shock, septic; Vasoconstrictor agents.

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Conflict of interest statement

Einhaltung ethischer Richtlinien. Interessenkonflikt: U. Hillebrand, N. Rex, B. Seeliger, K. Stahl und H. Schenk geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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