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. 2024 Nov;75(11):852-863.
doi: 10.1007/s00105-024-05418-4. Epub 2024 Oct 10.

[Dermatologic surgery during pregnancy and lactation]

[Article in German]
Affiliations

[Dermatologic surgery during pregnancy and lactation]

[Article in German]
Daniel Czesla et al. Dermatologie (Heidelb). 2024 Nov.

Erratum in

Abstract

It may be necessary for patients to undergo (dermato-)surgical procedures during pregnancy or lactation. Often, there are no drug approvals or guidelines in this context. The following article describes the most common dermatologic surgical conditions during pregnancy and lactation, as well as the special therapeutic considerations and risks to be aware of during treatment. Dermatosurgical procedures are subject to strict indications. Most of these procedures can be performed during pregnancy, but the risks to the mother and fetus must be carefully weighed against the disadvantages of nonsurgical therapy. Although surgery can be performed safely in any trimester, the second trimester and immediate postpartum period are optimal. Surgery should not be delayed for melanoma or high-risk skin cancer. Perioperative positioning and choice of analgesics, antiseptics, anesthetics and antibiotics must be considered carefully to avoid risks to the patient, fetus and infant.

Im Rahmen einer Schwangerschaft oder während der Stillzeit kann es für Patientinnen erforderlich werden, sich einem (dermato)chirurgischen Eingriff zu unterziehen. Häufig gibt es in diesem Zusammenhang keine Arzneimittelzulassungen oder Leitlinien. In der folgenden Arbeit werden die häufigsten dermatochirurgischen Krankheitsbilder während der Schwangerschaft und Stillzeit sowie die bei der Behandlung zu beachtenden therapeutischen Besonderheiten und Gefahren dargestellt. Dermatochirurgische Eingriffe unterliegen einer strengen Indikationsstellung. Die meisten dieser Eingriffe sind während der Schwangerschaft möglich, jedoch müssen die Risiken für Mutter und Fetus sorgfältig gegen die Nachteile einer nichtoperativen oder zeitversetzten operativen Therapie abgewogen werden. Obwohl ein chirurgischer Eingriff in jedem Trimenon sicher durchgeführt werden kann, sind das zweite Trimenon und die unmittelbare postpartale Phase optimal. Bei Melanomen und Hochrisikohautkrebs sollte die Operation nicht aufgeschoben werden. Die perioperative Lagerung sowie die Auswahl von Analgetika, Antiseptika, Anästhetika und Antibiotika sollten bewusst erfolgen, um Risiken für die Patientin, den Fetus und den Säugling zu vermeiden.

Keywords: Aesthetics; Basal cell carcinoma; Botulinu toxine; Dermatosurgery; Merkel cell carcinoma; Phlebology; Squamous-cell carcinoma.

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References

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